‘Consument minder vaak verrast door medische kosten’
Het lijkt erop dat consumenten steeds beter bekend raken met het zorgstelsel en zich beter weten te verzekeren. Daardoor worden ze minder vaak verrast door onverwachte zorgkosten, meldt vergelijkingssite Pricewise. Dit jaar kreeg ruim een op de vijf Nederlanders (ruim 20 procent) te maken met zorgkosten die niet werden vergoed terwijl ze daar wel op hadden gerekend, aldus Pricewise op basis van onderzoek onder 2000 respondenten. Vorig jaar overkwam dat nog een op de drie (33 procent).
Mensen lieten zich het meest verrassen door onverwachte kosten voor medicijnen (58 procent), gevolgd door medische hulpmiddelen, tandheelkunde, ziekenhuiszorg en fysiotherapie.
Van de groep mensen met onverwachte zorgkosten zegt bijna een kwart dat ze het moeilijk vinden om deze te betalen. Meestal waren de onvoorziene kosten niet meer dan 250 euro; een kleine groep (8 procent) was meer dan 750 euro kwijt. Vooral jongeren onder de 34 jaar liepen tegen onverwachte zorguitgaven aan.