Baas Air France rekent op extra steun in het voorjaar
De gesprekken over het versterken van het eigen vermogen van luchtvaartconcern Air France-KLM, dat door de crisis hard wordt geraakt, zijn volop gaande. Maar volgens de baas van Air France, Anne Rigail, is er momenteel geen acute nood. Volgens haar is het doel nog steeds om komend voorjaar tot een akkoord te komen.
Voor extra middelen richt Air France-KLM zich in het bijzonder tot de aandeelhouders, waaronder de Nederlandse en de Franse staat. Zowel KLM als Air France verliest dagelijks 10 miljoen euro als gevolg van de crisis. De verwachting is dat de situatie in het eerste kwartaal van volgend jaar nog niet veel beter is.
Volgens Rigail is er behoefte aan extra steun, bovenop de 10,4 miljard euro die al is toegezegd door Nederland en Frankrijk. Momenteel wordt gesproken over een extra pakket van in totaal 6 miljard euro om de crisis te overleven. Ze liet zich niet uit over de inhoud van de onderhandelingen.
Rigail voorziet pas in het tweede kwartaal iets van herstel bij de zakelijke reizen. Bij de Franse maatschappij wordt momenteel werk gemaakt van het inkrimpen van het personeelsbestand. In totaal verdwijnen bij Air France 8500 banen.
Door de strengere maatregelen om de verspreiding van het virus in te dammen ligt het vliegverkeer goeddeels stil. In november zal volgens Rigail 35 procent van de geplande vluchten uitgevoerd worden. Dat was in oktober nog 40 procent.
Eind september had Air France-KLM 12,4 miljard euro aan liquide middelen tot zijn beschikking. Daarnaast heeft het bedrijf een schuld van 9,3 miljard euro. De marktwaarde van de onderneming staat momenteel op zo’n 1,8 miljard euro, vooral door de sterke daling van de koers de voorbije maanden.
Air France-KLM houdt verder vast aan de levering van eerder bestelde nieuwe vliegtuigen. Dit omdat de vloot van het concern in doorsnee wat ouder is dan die van concurrenten.