Economie

Overhouden dankzij prijzengevecht

De prijzenoorlog tussen de supermarkten is goed voor de prijsbewuste huisvrouw. „Ik merk het echt, zeker de laatste tijd. Omdat ik niet meer en niet anders koop dan voorheen, houd ik iedere week over.” Matthea Kortleven uit Waddinxveen, moeder van drie kinderen, vaart wel bij het gevecht tussen de ketens. Ze winkelt bij Aldi en Hoogvliet.

Ad Ermstrang
22 October 2004 09:09Gewijzigd op 14 November 2020 01:47
Bij de Aldi kan men een stuk goedkoper boodschappen doen. Foto RD, Henk Visscher
Bij de Aldi kan men een stuk goedkoper boodschappen doen. Foto RD, Henk Visscher

Matthijs en Matthea Kortleven (beiden 28, kinderen van 5, 3 en 1 jaar oud) wonen in Waddinxveen, maar Boskoop is dichtbij. Het kleine buurtcentrum met onder meer een slijterij en een drogist is maar enkele kilometers van hun woning verwijderd. De Aldi-vestiging is nadrukkelijk aanwezig tussen de winkeltjes en de rijtjeshuizen. Het is er, ondanks de gestaag vallende regen, erg druk. „Vrijdag begint de verkoop van de wekelijkse aanbiedingen”, weet Kortleven. „Daar komen altijd veel mensen op af.”

Ze rijdt om de andere week naar de Aldi. Vrijdag kan dat zonder de kinderen, omdat haar man in verband met de herfstvakantie oppast. „In Waddinxveen heb je ook een vestiging van de Aldi, maar daar kun je slecht parkeren. Bovendien is deze winkel ruimer en wat minder donker.”

Ze komt er louter voor de prijs. „Mijn man is alleenverdiener, we hebben er bewust voor gekozen dat ik thuis blijf. Maar dat betekent wel dat je ook wat geld betreft echt op de kleintjes moetwetten.”

De Boskoopse vestiging van de Duitse winkelketen is voor het gezin vooral aantrekkelijk voor de aanschaf van houdbare producten als wasmiddelen, koffie, flessen en blikjes frisdrank en wijn. Maar ook vleeswaren en vlees worden er gekocht, omdat Aldi in dat segment absolute bodemprijzen hanteert.

Sommige producten vinden de Waddinxveense en haar man „behalve laaggeprijsd erg lekker.” Daarom wordt voor koekjes, snoepgoed, chips en snacks eveneens een bezoek aan de prijsvechter gebracht. „Zeg maar voor de dikmakers”, lacht Matthijs, als hij met zijn vrouw in de huiskamer nog even nadenkt over hun winkelgedrag. „En niet te vergeten voor de aanbiedingen. Ik kijk altijd of er weer een leuke pc in de advertentie staat. En ik heb er al heel wat gereedschap gehaald. Dat is snel op, je moet de mensen eens zien grissen. Met een bij de Aldi gekochte boorhamer heb ik al drie huizen gesloopt. ”

Hun keuze voor de Aldi wordt de laatste tijd echter steeds meer gedeeld met een bezoek aan een van de drie Hoogvliet-vestigingen in Boskoop. Ook al een gevolg van de strijd om de gunst van de consument. Met een gedeeltelijk gevulde kofferbak rijdt Kortleven door naar een ander wijkje in het kwekersdorp. ”Hoogvliet slingert de prijzen verder omlaag”, schreeuwt een poster achter de ramen van de grote winkel. „Aldi heeft niet alles, dus je moet wel aanvullen. Bovendien speelt een rol dat dit een vriendelijker winkel is. Maar het zijn vooral de prijzen waardoor ik gaandeweg meer bij deze super koop. Ik heb echt gemerkt dat er een prijzenslag gaande is. Hoogvliet heeft onlangs de prijs van dagverse melk aangepast aan die van de Aldi. En sommige producten zijn er goedkoper. Soms betaal je hetzelfde. In dat geval kies ik voor Hoogvliet.”

Kortleven haalt de informatie over de dalende prijzen uit advertenties in kranten en folders. „Zo zijn de prijzen bij de Aldi het afgelopen jaar zeker gedaald. Maar je leest er niets over, je moet een product opzoeken om het te zien. De oude prijs is dan doorgestreept, er hangt een nieuw prijskaartje aan.” Hoogvliet, aangesloten bij de Superunie, timmert volgens haar meer aan de weg. Het is Kortleven wel opgevallen dat het assortiment verschraalt. „Zeker van de iets exclusievere producten.”

De pakweg 50.000 inwoners van de regio Boskoop/Waddinxveen kunnen kiezen uit een tiental supermarkten. Kortleven ziet velen haar voorbeeld volgen en vaker bij Aldi en Hoogvliet winkelen. Ze denkt dat de vestigingen van AH, C1000, Spar en Plusmarkt in Waddinxveen daarvan de dupe zijn. Maar zelf is ze niet ontevreden. „Per week trekken wij 80 euro voor de boodschappen uit. Omdat ik dat bedrag consequent contant achter de hand houd, merk ik dat ik langzamerhand steeds meer overhoud, inmiddels wel een euro of 20 per maand.”

Albert Heijn ontketende precies een jaar geleden een prijzenoorlog tussen supermarkten. In een serie artikelen de stand van zaken. Zaterdag deel 5, het slot, in Accent.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer