Schiphol: Zo’n 6000 reizigers op inhaalvlucht
Na de grote stroomstoring van zondag beleeft Schiphol maandag ‘een drukke, maar reguliere dag’. „We zijn goed opgestart. Zo’n 5000 á 6000 passagiers die zondag zijn gestrand worden verspreid over de dag onder meer met extra vluchten naar de plek van hun bestemming gebracht, zei een woordvoerder van de luchthaven. Door de meivakantie is het wel wat drukker dan op een normale maandag.
Zondag werden tientallen vluchten geannuleerd en er waren grote vertragingen. Van vertragingen was maandagochtend vroeg volgens de zegsman geen sprake.
Over de oorzaak van de storing in het inchecksysteem kan hij nog weinig zeggen. Ook kon hij nog niet reageren op een bericht in De Telegraaf dat de noodstroomvoorzieningen onvoldoende zijn om een spanningsdip in het elektriciteitsnet snel op te vangen. Drie stroom- en ict-deskundigen van Schiphol hebben dat anoniem verklaard tegenover de krant. Normaal zouden volgens hen enkele minuten nodig moeten zijn om essentiële functies als noodverlichting, beveiliging en het controlecentrum op te starten, in werkelijkheid lagen de incheckcomputers uren plat.
,Dat gaan we nu verder onderzoeken en analyseren”, aldus de woordvoerder. „Zondag was al onze aandacht er op gericht om passagiers zoveel mogelijk naar hun bestemming te krijgen.”
Omdat maandag wordt gestaakt in het streekvervoer adviseert hij reizigers de actuele vluchtinformatie te checken op schiphol.nl, de app of via de luchtvaartmaatschappij. „De bussen en pendelbusjes op en rond Schiphol rijden wel gewoon.”