Conflict GM met Duitse werknemers duurt voort
Het conflict tussen de Duitse werknemers en directie van het autoconcern General Motors (GM) duurt voort. Het personeel van de fabriek in Bochum heeft het werk nog steeds niet hervat. De directeur van GM Europe heeft gewaarschuwd dat langdurige stakingen wel eens het einde van deze vestiging kunnen betekenen.
De Amerikaanse autogigant (Opel, Vauxhall, Saab) maakte afgelopen donderdag bekend in Europa 12.000 van de 60.000 arbeidsplaatsen te schrappen. Een op de vijf banen gaat verloren. De meeste banen verdwijnen in de Opel-fabrieken in Duitsland, 4000 in Rüsselsheim en nog eens 4000 in Bochum. De reorganisatie moet het concern 500 miljoen euro aan besparingen opleveren.
De werknemers van de vestiging in Bochum legden donderdag het werk neer en hebben sindsdien geen auto meer in elkaar gezet. De centrale ondernemingsraad van GM Europe wil met de directie onderhandelen over de reorganisatieplannen. Het was de bedoeling dat beide partijen vandaag rond de tafel zouden gaan zitten.
Directeur F. Henderson van GM Europe zei tegen de zondagskrant Welt am Sonntag dat sluiting dreigt voor de fabriek in Bochum als de staking nog lang doorgaat. Hij beloofde daarentegen wel dat GM voor 2006 geen fabrieken sluit. Hij benadrukte dat de reorganisatie bij Opel noodzakelijk is. Zonder sanering houdt Opel op te bestaan, zei hij tegen de krant Bild am Sonntag.
Ook het management moet het ontgelden. GM is van plan zeker 15 procent van de bestuurders in Europa aan de kant te zetten. De managers die aanblijven, kunnen volgens Henderson rekenen op lagere bonussen.
Hij steekt de hand ook in eigen boezem. In het verleden is de directie te optimistisch geweest over de ontwikkelingen op de Europese markt, zei hij.