„Weinig ruimte voor brexitdeal luchtvaart”
Britse luchtvaartmaatschappijen moeten er niet op rekenen dat zij zonder meer door kunnen blijven vliegen van en naar het Europese vasteland als het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie verlaat.
Brussel lijkt niet van plan daar zonder slag of stoot een regeling voor te treffen. Dat meldde de zakenkrant de Financial Times (FT) vrijdag op basis van gelekte documenten. Brussel bereidt zich in samenspraak met de 27 overblijvende lidstaten van de Unie voor op onderhandelingen over de toekomstige banden tussen de EU en Groot-Brittannië. Met name op het gebied van de luchtvaart ziet de Europese Commissie volgens de FT „weinig ruimte voor creativiteit of een regeling op maat.”
Dat zou betekenen dat Britse maatschappijen na de brexit, die op 29 maart 2019 zijn beslag moet krijgen, automatisch allerlei vergunningen kwijtraken die nodig zijn om van en naar EU-bestemmingen te vliegen. Ook zouden die maatschappijen voor minstens de helft eigendom moeten worden van aandeelhouders binnen de EU om vluchten aan te mogen bieden tussen twee plaatsen in dat gebied.
British Airways bijvoorbeeld is als onderdeel van de luchtvaartgroep IAG genoteerd aan de London Stock Exchange en heeft vooral Britse aandeelhouders. Datzelfde geldt voor prijsvechter easyJet. Zelfs Ryanair kan als Iers bedrijf problemen krijgen, omdat het mede door zijn notering in de Britse hoofdstad straks voor het overgrote deel in handen is van aandeelhouders buiten de EU.
De Britten gingen er tot dusver van uit dat zij voor de luchtvaartsector wel een gunstige deal zouden kunnen sluiten. Zij wezen daarbij op het gemeenschappelijk belang van goede transportverbindingen met het Europese vasteland. Bovendien zouden vakantielanden als Spanje en Griekenland de jaarlijkse stroom Britse toeristen niet kunnen missen.
Sinds 1997 is het luchtverkeer binnen de EU vrij. Ook enkele aangrenzende landen, te weten Noorwegen, Zwitserland en IJsland, vallen via speciale verdragen onder dit regime. Elke maatschappij afkomstig uit een EU-land mag alle routes binnen de Unie vliegen. Voor Groot-Brittannië verandert de situatie als het straks geen deel meer uitmaakt van de EU.