Binnenland

Onvrede over vliegroutes boven Veluwse dorpen

Gelderse gemeenten als Ermelo, Nunspeet en Barneveld zijn zeer ontstemd over de voorgenomen vliegroutes van vliegveld Lelystad. De angst is dat bewoners er overlast van zullen ondervinden en dat de stilte van de Veluwe wordt aangetast.

Auke van Eijsden
1 September 2017 14:36Gewijzigd op 17 November 2020 02:20
beeld RD
beeld RD

Dat staat in een brief van de gemeente Barneveld en in een gezamenlijke verklaring van Ermelo, Harderwijk en Nunspeet. De onvrede is ontstaan na het voorstel van vliegveld Teuge en werkgeversorganisatie VNO-NCW om de oorspronkelijke vliegroute te verleggen. Die loopt namelijk dwars over Airport Teuge, wat volgens het vliegveld het einde zou betekenen van het Nationaal Paracentrum Teuge, een centrum dat parachutesprongen organiseert.

De alternatieve route loopt een stuk westelijker en kruist veel Veluwse dorpen als Elspeet, Uddel, Kootwijkerbroek en Wekerom. Het voorstel is daar niet in goede aarde gevallen.

„We vrezen dat de inwoners overlast zullen ondervinden van het geluid dat de vliegtuigen veroorzaken. Daarnaast verstoort het ook de stilte van de Veluwe”, zegt woordvoerder Bertil Rebel van de gemeente Barneveld. „We willen van de Veluwe juist een populaire toeristische attractie maken. Deze plannen staan haaks op dat voornemen.”

Alternatieven

Maar er wringt nog iets. Rebel: „We zijn helemaal niet betrokken geweest bij de totstandkoming van de vliegroutes. We hebben via de media kennis moeten nemen van deze plannen. Dat betreuren we. We willen het gesprek aangaan om te kijken naar alternatieven.”

Een alternatief hoeft niet per se een routewijziging te betekenen. Vliegtuigen zouden ook op grotere hoogte kunnen gaan vliegen, zegt luchtvaartdeskundige Alexander ter Kuile. „Als er op grote hoogte boven Teuge wordt gevlogen, zou het parachutespringen zelfs kunnen doorgaan.” Dat is belangrijk voor Teuge, want het centrum is een omvangrijk onderdeel van het vliegveld. Als het paracentrum verdwijnt, zou dat er zelfs toe kunnen leiden dat de hele luchthaven failliet gaat.

Ter Kuile is niet te spreken over het nieuwe voorstel van Teuge. „Een groot deel van die route is in het verleden al voorgesteld, uitgezocht en afgewezen. Het voldoet namelijk niet aan de eis van de provincie Gelderland dat er op minimaal 6000 voet (ongeveer 1800 meter, red.) moet worden gevlogen. Het ontwerp van Teuge schaadt deze afspraak.”

Definitief

Het is nog niet duidelijk welke routes vliegtuigen vanaf 2019 zullen volgen van en naar Lelystad Airport. Uiteindelijk neemt het Rijk de definitieve beslissing. Nadat er veel commentaar was gekomen op het eerste routevoorstel, heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu een second opinion gevraagd van het Engelse adviesbureau Helios. „Dat onderzoek zal begin september worden afgerond. Op 13 september is er een Kamerdebat over de luchtvaart, waar dit probleem ook aan de orde zal worden gesteld”, zegt Karin van Rooijen, woordvoerder luchtvaart bij het ministerie.

Probleem

Volgens luchtvaartdeskundigen ligt er een ander probleem aan dit vraagstuk ten grondslag. „De keuze voor Lelystad Airport is een grote fout”, vindt Ter Kuile. Volgens hem is de enige oplossing voor dit probleem dan ook: niet op Lelystad vliegen.

„Men heeft gezegd dat Schiphol vol is, maar dat is helemaal niet zo. Je kunt die luchthaven technisch gezien nog makkelijk uitbreiden. Er is helemaal geen behoefte aan een groot vliegveld in Lelystad”, zegt hij.

„Alle experts van het luchtruim hebben hiertegen geadviseerd. Die waarschuwing is door de overheid aan de kant geschoven, met deze problemen als gevolg.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer