NMa wil snelle afhandeling bouwzaken
Kartelautoriteit NMa wil de fraudezaken tegen de bouwbedrijven voortvarend afhandelen. Vierhonderd bouwbedrijven in de wegenbouw krijgen in december miljoenenboetes opgelegd. Ook zeven grote aannemers die onderling het werk aan de Betuwelijn en aan de hogesnelheidslijn (HSL) hebben verdeeld, horen dan hoeveel zij op tafel moeten leggen.
De NMa zei donderdag met deze aangepaste procedure de bouwbedrijven de kans te geven snel schoon schip te maken. Oud–voorzitter J. Blankert van VNO–NCW gaat de bouwbedrijven vertegenwoordigen. Hij bepleit de argumenten tegen de beschuldigingen namens alle bouwbedrijven.
De NMa kiest voor een dergelijke bemiddelaar om jarenlang slepende procedures te voorkomen. Als bedrijven meewerken, krijgen ze straks een korting van 15 procent op de boete.
De aannemers willen de voorgestelde procedure eerst bestuderen. De meeste bedrijven hebben herhaaldelijk gezegd dat ze voor een snelle afhandeling zijn. BAM en Heijmans herhaalden dat donderdag. Zij vinden Blankert als vertegenwoordiger acceptabel.
De NMa heeft de snelle procedure bedacht in overleg met de branchevereniging van de bouwsector, het AVBB. Die heeft bouwbedrijven dan ook opgeroepen mee te doen en zo lange procedures en hoge kosten te vermijden. Voorzitter Brinkman heeft hiervoor de afgelopen twee jaar al herhaaldelijk gepleit onder het motto ’beul maak het kort’.
Van de vierhonderd wegenbouwers die tussen 1998 en 2001 de Mededingingswet hebben overtreden, hebben zich ongeveer 140 vrijwillig gemeld bij de NMa, de rest niet. Van die 140 krijgen er dertig geen clementie en de daarbij passende korting op de boetes omdat hun informatie over vooroverleg en prijsafspraken te summier was. De andere 110 krijgen een korting van tussen de 10 en 50 procent. Bedrijven die zich niet zelf hebben gemeld met kartelinformatie krijgen sowieso geen korting. Deze zaak staat in het tientallen pagina’s dikke rapport 4155 dat de NMa donderdag naar de bedrijven heeft gestuurd.
Zeven grote bouwbedrijven hebben daarnaast de eveneens dikke pil rapport 3183 ontvangen, waarin zij worden beschuldigd van het verdelen van het werk voor de Betuwelijn en de HSL–Zuid. Van zes van die bedrijven zijn de namen bekend: Heijmans, BAM NBM, HBG (inmiddels onderdeel BAM), Vermeer (later Dura Vermeer), VolkerWessels–dochter KWS en Ballast Nedam.
De bedrijven kunnen nog reageren op het rapport, desgewenst via Blankert, waarna de NMa de boetes vaststelt.
De NMa wil alle bouwzaken per sector zo snel mogelijk afhandelen, uiterlijk ongeveer rond april, mei volgend jaar. Na de grond–, weg– en waterbouw, volgt de burgerlijke en utiliteitsbouw (huizen en kantoren, B