Wetenschap & techniek

Wederzijds begrip nodig tussen motorrijder en automobilist

De periode waarin veel motorrijders aan het verkeer deelnemen is weer aangebroken. Het imago van motorrijders is helaas niet altijd even positief.

Jan Labruyere
18 April 2017 15:12Gewijzigd op 17 November 2020 01:24
beeld Fotolia
beeld Fotolia

Soms is daar reden toe, vaak bestaat er ook een verkeerd beeld. Zo blijkt bijvoorbeeld dat de schuld aan ongevallen tussen auto en motor vaker bij de automobilist ligt dan bij de motorrijder. Over het algemeen zijn motorrijders vanwege hun kwetsbaarheid en de risico’s erg bewust bezig met deelname aan het verkeer.

Ongeval

De oorzaak van veel motorongevallen is vaak het niet zien en niet gezien worden. De motorrijder moet zich dat realiseren en kan de veiligheid zelf aanzienlijk verhogen door goed zichtbaar te zijn: het dragen van kleding en helm met retroflecterende kleuren, het altijd rijden met dimlicht aan en het kiezen van een duidelijke positie op de weg.

Automobilisten moeten zich realiseren dat een motorrijder een relatief klein oppervlak heeft, waardoor hij makkelijk wegvalt achter bijvoorbeeld een raamstijl, spiegel of verkeersbord. Oogcontact is belangrijk om te weten of je elkaar hebt gezien. Automobilisten hebben vaak moeite met het goed inschatten van de snelheid van een motor, waardoor ze bijvoorbeeld in voorrangssituaties denken dat ze er nog wel voorlangs kunnen.

Kreukelzone

Een motorrijder is erg kwetsbaar omdat een motor net als alle tweewielers een evenwichtsvoertuig is en geen kreukelzone heeft.

Vandaar dat het dragen van goede beschermende kleding, helm en schoeisel een must is. De veiligheid is aanzienlijk bevorderd door technische ontwikkelingen. Zo zijn steeds meer motoren met ABS uitgerust. Er zijn inmiddels ontwikkelingen op het gebied van airbags op de motor en in de kleding.

Grote voordelen van een motorfiets zijn de wendbaarheid en de geringe plaats op de weg, iets wat in woon-werkverkeer heel handig is. Hoewel het rijden langs stilstaande en langzaam rijdende auto’s in files niet wettelijk is geregeld, is hiervoor wel een gedragscode opgesteld waarbij de ANWB en diverse belangenorganisaties betrokken zijn. Daarin staat dat het snelheidsverschil van de motor ten opzicht van de file maximaal 10 km/u mag zijn.

Filerijden

Automobilisten wordt bij filerijden gevraagd voldoende ruimte aan de motorrijders te geven, regelmatig goed in de spiegels te kijken, vooral voordat je van rijstrook wisselt of een portier opent.

Het is vervelend dat sommige motorrijders zich niet realiseren dat zij door hun gedrag snel overlast en irritatie veroorzaken. Het racen op de weg, het veroorzaken van te veel geluid en ander normoverschrijdend en onveilig gedrag zijn daar voorbeelden van. Het is slechts een kleine minderheid die ervoor zorgt dat een hele doelgroep ten onrechte een verkeerd imago krijgt, terwijl bepaalde automobilisten soms ook genoemd gedrag vertonen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer