Fietsersbond start „grootste fietsonderzoek ooit”
De Fietsersbond heeft woensdag „het grootste fietsonderzoek ooit in Nederland gehouden” afgetrapt. Het gaat om een enquête die alle Nederlandse fietsers kunnen invullen. Het resultaat van die enquête leidt uiteindelijk tot de verkiezing van de Fietsstad 2018.
De Fietsersbond benoemt elke twee jaar een gemeente tot de Beste Fietsstad van het land. Een gekozen gemeente mag die titel tien jaar lang gebruiken voor allerlei promotiedoeleinden.
„Maar tot nu toe moesten gemeenten zichzelf nomineren”, vertelt Martijn van Es van de bond. „De verkiezing was daardoor eigenlijk meer een beoordeling van beleid. Met de nieuwe methode krijgt de fietser zelf een heel belangrijke stem in het geheel.”
Tot 1 juni staat de lijst met 26 korte vragen online. Daarnaast gaan vrijwilligers van de Fietsersbond de straat op om fietsers aan te spreken. Het resultaat van alle enquêtes wordt gecombineerd met allerlei fietsdata die de bond al heeft. „Zoals hoeveel kilometer fietspad een gemeente heeft ten opzichte van autowegen, hoeveel vrijliggende fietspaden er zijn en stedelijke dichtheid.”
Alle gegevens samen leveren rond de komende jaarwisseling de vijf best scorende plaatsen op. Een jury beslist uiteindelijk welke gemeente zich Fietsstad 2018 mag noemen.
Klassement
Het is de bedoeling dat in Nederland ook een soort klassement gaat ontstaan van beste en slechtste presteerders. Vanaf 2020 verschijnt er elke twee jaar een lijst met stijgers en dalers in het klassement.
Gemeenten kunnen dan ook op onderdelen, zoals fietsparkeren, fietssnelwegen of fietsroutes scoren. „Er ontstaat een goed beeld van de stand van zaken in Nederland fietsland”, denkt de Fietsersbond.
Van Es: „De Duitse Fietsersbond organiseert de verkiezing al langer op deze manier. Daar is ondertussen een echte competitie ontstaan om de titel. Gemeenten sporen hun inwoners aan om de vragenlijst in te vullen om zo hoog mogelijk te eindigen.”
Tot nu toe hebben zes gemeenten de titel veroverd: Veenendaal, Groningen, Houten, Den Bosch, Zwolle en ten slotte Nijmegen in 2016. „Een geweldige stimulans om nog harder verder te werken aan ons fietsbeleid”, noemde de Nijmeegse wethouder Tiemens de uitverkiezing. „Fietsen is goed voor de verkeers- en parkeerdruk in de stad, maar ook voor de gezondheid van de Nijmegenaren.”
Fietsvriendelijk imago
Nijmegen gebruikt de titel graag, ook in buitenlandse contacten. In juni houdt de stad samen met Arnhem het wereldcongres voor fietsers VéloCity en vorig jaar reed de Italiaanse wielerronde Giro d’Italia door Nijmegen.
Ook Zwolle heeft het fietsvriendelijke imago van de stad flink opgepoetst sinds de verkiezing in 2014.