Comfortabele fietsband die niet lek kan gaan
Zelfs fietsbanden met het voorvoegsel ”anti-lek” gaan vroeg of laat plat. Bij een band uit de koker van Nexo zal dat niet gebeuren. Simpelweg omdat het geen luchtband is.
Lekke banden zijn zeldzamer dan pakweg dertig jaar geleden. Dat heeft te maken met de komst van anti-lekbanden met een versterkt loopvlak. Het rubber op zo’n buitenband is een paar millimeter dikker, zodat scherpe voorwerpen minder diep doordringen. Dat loont, maar lek gaan, kunnen ze nog steeds.
Massief
Dat geldt niet voor de banden die het Amerikaanse bedrijf Nexo Tires produceert. Ze bestaan slechts uit een massieve kunststof buitenband, een binnenband ontbreekt. Over comfort heeft de fietser overigens niet te klagen, want lucht bevat de band nog steeds. Onder de microscoop ziet het materiaal eruit als een poreuze schuimlaag. De uiterst dunne ‘wanden’ tussen de luchtkamertjes zijn sterk genoeg om 120 kilo te dragen, maar veren wel mee.
Aan het roer van Nexo Tires staat Dave Ballard. Samen met Ryan Cook en Jake Hamblin runt hij een fietswinkel in de Amerikaanse staat Utah. Ballard: „We hebben in de acht jaar dat de zaak bestaat duizenden lekke banden langs zien komen. Die geven voor de klant veel ongemak en om het probleem op te lossen ben je zo een paar tientjes verder.”
Comfortabel
Niet vreemd dus dat de drie mannen (van wie er een van oorsprong productontwikkelaar is) op zoek zijn gegaan naar geschikt materiaal voor een comfortabele fietsband zonder lucht. Dat is hen gelukt, al geven ze toe dat er in wezen niets boven een luchtband gaat. Tenminste, als je het ongemak van lek gaan niet meerekent.
Nexo komt met twee modellen op de markt, die elk hun eigen voor- en nadelen hebben. De Ever Tire –met een dubbele rij gaten in de band (zie foto)– is net een tikkeltje minder comfortabel dan een luchtband. De fiets hobbelt wat meer, maar trapt net zo licht als bij een luchtband. De Ever Tire is bedoeld voor normaal gebruik op de openbare weg.
Racefiets
Voor racefietsen is er de geheel massieve Nexo Tire. Het comfort van deze band is vergelijkbaar met een luchtband, ook bij hoge snelheden. De band heeft als nadeel dat hij ruim 10 procent zwaarder trapt.
De banden zijn leverbaar in diverse formaten en kosten per set 75 tot 100 dollar. Uit tests blijkt dat ze zelfs bij intensief gebruik zeker drie jaar meegaan. Na een succesvolle campagne op Kickstarter is de band in China in productie genomen en binnen enkele weken in Amerika verkrijgbaar. Europese fietsers moeten nog even geduld hebben.
Massaproductie
De prijs van de banden valt mee, zeker als je erbij betrekt dat er geen binnenband nodig is en het bedrag bij massaproductie nog omlaag zal gaan. Dat komt doordat het productieproces heel eenvoudig is. Het maken van een ‘oude’ rubberband kost veel meer energie en hij is ook moeilijk te recyclen.