Consument

Kia breidt met Xceed plug-infamilie uit

Elektrisch rijden op kortere afstanden en op benzine bij lange ritten, basisprincipe van een PHEV voluit plug-inhybride. Kia levert er een ruime sortering van, waaronder deze Xceed.

Tony Vos
14 November 2020 08:48Gewijzigd op 16 November 2020 20:58

Kia paart de rechttoe rechtaan 1,6 liter benzinemotor aan een elektromotor. Dat levert een gezamenlijk vermogen op van 141 pk en een koppel van 265 Nm. Daarmee schept het merk de voorwaarden voor goed presteren en een gunstig verbruik. Al is dat laatste sterk afhankelijk van de gebruiker en hoe vaak er extern geladen wordt. Afhankelijk van stadsverkeer of snelweg haalt de Xceed een elektrische actieradius van 40 tot 55 kilometer.

Gevolgen van het toevoegen van een 24,7 Ah-batterij zijn een 219 kg hoger gewicht en een afname van de bagageruimte van 426 naar 291 liter. Het onderstel kan het extra gewicht prima aan. Het weggedrag blijft comfortabel. Elektrisch rijdend functioneert de Xceed mooi stil. Op snelwegen geldt dat ook voor rijden op benzine, maar soms zet de motor een flinke keel op.

Dat deze vijfpersoonscrossover behoort tot de Ceed-familie blijkt onder meer uit het dashboard, dat identiek is. Het geheel ziet er compleet en goed afgewerkt uit. Op zowel het instrumentarium als op de centraal gemonteerde display zijn enkele functies toegevoegd met betrekking tot elektrisch rijden. De laadaansluiting zit achter een klepje op het linker voorspatbord. Kia levert een kabel voor laden aan een wallbox of laadpaal en voor een stopcontact.

Op elektronisch gebied is de Xceed van alle gemakken voorzien. Denk aan adaptieve cruise control en actieve rijbaanassistentie. Dat betekent dat gas geven, remmen en koers houden door de auto worden overgenomen.

De plug-inhybride van de Kia Xceed kost 1500 euro meer dan de 1.4 turbo met automaat en hetzelfde vermogen. Een verschil dat met het lagere verbruik wordt goedgemaakt.

2020-11-14-rdMAG40-RDMautotest2-3-FC-V_web.jpg

Kia Xceed PHEV

Energielabel

A

Topsnelheid

160 km/u

Acceleratie

0-100 km/h in 11,0 seconden

Praktijkverbruik gemiddeld

28,6 km per liter

CO2-uitstoot (WLTP)

32 g/km

Aanhanggewicht (geremd)

1300 kg

Prijs vanaf/geteste versie

35.495/39.995 euro

2020-11-14-rdMAG41-RDMautotest3-3-FC-V_web.jpg

Conclusie

  • Ontwerp. Kia heeft zijn designrichting gevonden. De Xceed sluit daar mooi op aan met goed uitgewerkte accenten en details.

  • Verbruik. Wie een woon-werkafstand rijdt van een dikke 40 kilometer en op het werk en thuis kan laden, legt de meeste kilometers volledig elektrisch af met een zeer gunstig verbruik als gevolg.

  • Aandrijflijn. Benzine- en elektromotor alsmede de auto vormen een mooi stille en voldoende krachtige aandrijflijn. Alleen bij fors accelereren loopt het motortoerental flink op.

  • Beenruimte. Bij het uitstappen blijven achterpassagiers gemakkelijk met hun voeten achter de B-stijl hangen. De beenruimte op de achterbank is verder naar behoren.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer