Ouderen fietsen vaker en zijn dan ook vaker slachtoffer
Fietsers die om het leven komen bij een ongeluk zijn steeds vaker ouderen. Inmiddels zijn zeven van de tien fietsdoden 60-plus, meldt het kenniscentrum CROW-Fietsberaad op basis van nieuwe cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).
De toename in het aandeel fietsdoden is vooral te zien bij 80-plussers. In 2019 viel 27 procent van de fietsdoden in die leeftijdscategorie, in 2000 was dit nog 12 procent. Het aandeel fietsdoden jonger dan 60 jaar nam in dezelfde periode fors af: van ongeveer de helft in 2000 tot minder dan een derde (28 procent) in 2019.
De toename onder de ouderen komt volgens het CROW-Fietsberaad doordat er meer ouderen zijn die ook steeds meer fietsen.
De RAI Vereniging (Rijwiel en Automobiel Industrie) is niet alleen voor de bereikbaarheid, „maar ook voor de gezondheid, het milieu en een inclusieve samenleving” blij dat ouderen meer op de fiets zitten, zo zegt de vereniging in een reactie. Wel vindt ze dat wegens de toegenomen drukte, voor de veiligheid van ouderen geïnvesteerd moet worden in een „veilige fietsinfrastructuur, vrij van obstakels en met voldoende capaciteit”.