Economie

‘Derde Nederlanders wil in toekomst minder vaak fysiek shoppen’

Ruim een derde van de Nederlanders is van plan minder vaak fysiek te gaan shoppen en een vijfde geeft de voorkeur aan online winkelen. Dat meldt ABN AMRO op basis van een onderzoek naar de ontwikkeling van onlineverkopen onder ruim 1500 Nederlanders.

ANP
29 October 2020 06:01Gewijzigd op 16 November 2020 20:47

Door de genomen overheidsmaatregelen en angst voor het coronavirus nam het bezoek aan winkelgebieden sinds maart sterk af en verplaatsten consumenten zich naar onlinewinkels. Uit het onderzoek blijkt dat hoe vaker er in een bepaalde sector online gewinkeld wordt, hoe minder hoog de intentie is om voor een product uit die sector nog naar de winkel te gaan.

Dat laatste is vooral te zien in winkels in de categorieën sport, elektronica en dames- en herenmode. In bouwmarkten, drogisterijen en supermarkten wordt vaker nog fysiek geshopt. Mensen hebben volgens ABN AMRO nog wel de intentie om daar te winkelen, omdat er producten verkocht worden die de consument direct wil meenemen.

Een vijfde van de Nederlanders (21 procent) geeft de voorkeur aan online winkelen. In 2015 was dat nog maar 10 procent. ABN AMRO denkt dat die groei verklaarbaar is doordat mensen tijdens de coronacrisis (noodgedwongen) meer webshops hebben uitgeprobeerd en daarbij overtuigd zijn geraakt van het gemak van online shoppen. Een andere mogelijke verklaring is dat consumenten nu vaker thuis werken, waardoor het ontvangen van pakketjes eenvoudiger wordt.

Snelheid, het gemak en de prijs zijn redenen waarom consumenten graag online shoppen. De fysieke winkel krijgt echter de voorkeur als klanten producten willen uitproberen of advies nodig hebben. In voorgaande jaren waardeerden consumenten vooral de beleving in een fysieke winkel, nu worden gemak en efficiëntie het vaakst genoemd als voordeel van fysieke winkel. „Blijkbaar heeft de consument een grotere behoefte aan efficiënt winkelen en verliest ‘funshoppen’ aan populariteit”, zegt Henk Hofstede, retaildeskundige bij ABN AMRO.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer