Kabinet pakt gesjoemel met kilometertellers harder aan
Fraude met kilometertellers van auto’s wordt harder aangepakt. Dat meldt het ministerie van Infrastructuur.
Apparaten die tellers kunnen manipuleren worden verboden en tellerstanden worden vaker vastgelegd. Ook de standen van motorfietsen worden verplicht geregistreerd bij reparatie, bandenwissels en de overschrijving van het kenteken.
Omdat nieuwe auto’s vaak nog niet APK-plichtig zijn en vaak alleen kleine reparaties of onderhoud nodig hebben, wordt de plicht daarvoor uitgebreid. Nu wordt de stand bij iedere reparatie of onderhoudsbeurt geregistreerd, eerder gebeurde dit alleen bij reparaties boven de 150 euro.
Het manipuleren van tellerstanden is verboden. Auto’s met teruggedraaide standen zijn gevaarlijker en duurder dan ze eigenlijk waard zijn. Jaarlijks kost fraude met kilometertellers zo’n 110 miljoen euro aan teveel betaalde aanschafkosten en achterstallig onderhoud.
De RDW registreert sinds 2014 de tellerstanden en vergelijkt deze met elkaar. Onlogische standen die mogelijk duiden op fraude, vallen daardoor eerder op.