OVV: beter en breder onderzoek nodig na verkeersongevallen
Verkeersongevallen op de Nederlandse snelwegen worden niet volledig en onvoldoende onderzocht. Dat heeft gevolgen voor de veiligheid. Beter en breder onderzoek en meer samenwerking zorgen voor een verbetering van de verkeersveiligheid, concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV).
De OVV onderzocht een spookrijongeval op de A73 in november 2017. Een 26-jarige man uit Polen reed in het donker kilometerslang in de verkeerde richting de Roertunnel in en botste frontaal op de auto van een 22-jarige vrouw uit Tilburg. Beiden overleefden het ongeluk niet. Omdat in 2010 een soortgelijk ongeval op dezelfde weg had plaatsgevonden deed de onafhankelijke instantie onderzoek. Dat gebeurde mede op verzoek van minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat.
In het onderzoek is onder meer gekeken hoe het kon dat de man bijna 10 kilometer kon spookrijden en hoe tegen het verkeer in rijden voorkomen kan worden op die weg. Een van de conclusies is dat de wegsituatie onoverzichtelijk was op de afrit waar de bestuurder begon met spookrijden. „Hierdoor kunnen automobilisten zich vergissen”, aldus de OVV. Dit is de reden dat de OVV pleit voor breder onderzoek naar ongevallen. „Doordat het onderzoek van Rijkswaterstaat zich na het ongeluk richtte op de tunnel, bleef de onoverzichtelijke verkeerssituatie aanvankelijk buiten het zicht van het ongevalsonderzoek.”
De politie was direct na het fatale ongeluk ook een onderzoek begonnen. Maar omdat de enige verdachte, de spookrijder, bij het ongeval was overleden werd het strafrechtelijk onderzoek gestaakt. Het verzamelde bewijsmateriaal, zoals de afgenomen urine- en bloedmonsters, werd daarom vernietigd. „Hierdoor kon niet meer worden vastgesteld of hij onder invloed was door alcohol-, medicijn- of drugsgebruik”, schrijft de OVV in het rapport.
„Volledig onderzoek naar verkeersongevallen is essentieel om de verkeersveiligheid te verbeteren”, aldus de OVV. „Meer samenwerking met andere organisaties en een brede blik naar mogelijke oorzaken geven meer inzicht hoe toekomstige ongevallen kunnen worden voorkomen.”
Naar aanleiding van het OVV-rapport zegt Van Nieuwenhuizen „met onmiddellijke ingang” een onderzoek te starten naar preventieve maatregelen op de A73, schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer. Ook is er inmiddels overleg tussen Rijkswaterstaat en justitie, „om elkaars werkwijze beter te begrijpen”. Binnen zes maanden komt ze met „een uitgebreide kabinetsreactie”, waarin ze verder zal aangeven hoe de aanbevelingen worden ingevuld.