„Er blijft overal behoefte aan de gezonde leer”
„Het gereformeerde geloof beantwoordt aan veler verwachting doordat het krachtig getuigt dat God soeverein is op alle terreinen van het leven. De trits schepping-zondeval-verlossing biedt een realistische visie op de wereld. Broeders en zusters, de wereld dorst naar dit onderwijs. Laten we haar er niet van beroven!”
Deze woorden sprak prof. dr. William Edgar bij de herdenking de afgelopen dagen van het 30-jarig bestaan van de Vrije Gereformeerde Theologische Faculteit van Aix-en-Provence. Ter gelegenheid van het jubileum bezon de Faculté Libre de Théologie Réformée (FLTR) zich met genodigden en belangstellenden op het thema ”Het protestantisme vandaag: uitdagingen en toekomstperspectieven”. Dr. Edgar, die in de jaren tachtig in Aix doceerde en inmiddels hoogleraar apologetiek aan het Westminster Theological Seminary is, schetste een aantal grondige wijzigingen in het cultuurpatroon. „In de jaren zeventig verdeelde het communisme de geesten. Voor de ene partij was dit de grote vijand, anderen daarentegen beschouwden de democratie, zoals die gezicht kreeg in de VS en hun bondgenoten, als een gevaar. Waar zijn we vandaag? Is het mogelijk om ons na de aanslagen in New York en Madrid níét af te vragen of de dwazen van al-Qaida niet een soort mondiale guerrilla hebben ontketend die de eerste helft van de 21e eeuw dreigt te karakteriseren?”
De grote ”ismen” die tijdens de Koude Oorlog opgeld deden -neomarxisme, poststructuralisme, neoconservatisme, nihilisme en postmodernisme- hebben plaatsgemaakt voor relativisme, stelde Edgar. „Op het gebied van de theologie is dat eveneens doorgedrongen. Wat denkt u van de volgende uitspraak: „Niet omdat Christus de Verlosser is, redt Hij mij, maar omdat Hij mij redt, zie ik in Hem de Verlosser.” Ziet u hoe het absolute geperst is in een relativistisch denkschema? Een dergelijk protestantisme is een doodlopende weg, het heeft geen toekomst. God is een rationeel Persoon, maar Zijn rationaliteit laat zich niet reduceren tot de onze. Het probleem van onze tijd is dat ze niet in staat is antwoord te geven op de vraag naar de zin van het leven. Velen gaan op in feesten, consumptie en werk, zonder zich ooit af te vragen waar de weg op uitloopt. Overal klinkt echter ook de roep om normen en waarden. In de confrontatie met de denkpatronen van deze tijd heeft de faculteit nog altijd een grote taak.”
Inmiddels is het aantal christenen van gereformeerde signatuur het grootst in Indonesië, Zuid-Korea en Nigeria. „De faculteit moet doorgaan met haar vormingswerk”, aldus de hoogleraar. „Overal is behoefte aan de gezonde leer. De marginalisering van de christelijke theologie in Europa is verontrustend. De groei van de kerk op het zuidelijk halfrond gaat daarentegen soms zo snel dat het geloof aan oppervlakkigheid gaat lijden en weinig impact heeft op de moraal.”
Edgar stelde dat de leiders van de kerk in de derde wereld hun stem profetisch verheffen tegen bepaalde tendensen in het Westen. „Ik denk aan de Afrikaanse anglicaanse bisschoppen die nee hebben gezegd tegen de acceptatie van homoseksualiteit zoals die helaas is voorgesteld door Amerikanen. Met 1 Korinthe 12 moeten we zeggen: Als delen van het lichaam van Christus hebben we elkaar nodig.”
Ds. Alfred Sarg, onder meer vice-voorzitter van de Protestantse Federatie in Frankrijk, sprak tijdens een herdenkingsdienst. Hij sprak de wens uit dat gereformeerden in antwoord op de ecologische problemen een theologie van de schepping zouden ontwikkelen. „De uitdagingen van het protestantisme zijn gelijk aan de brandende maatschappelijke problemen.”
Naast de ecologie noemde hij de waardencrisis, de geweldspiraal en de „doodscultuur” die de samenleving beheerst. „Bij doodscultuur denk ik aan werkloosheid, drugs, zinloos geweld en schending van begraafplaatsen. De uitdaging voor ons, protestanten, is de destructieve energie te heroriënteren.”
De Nederlandse steunstichtingen Vrienden van Aix (onder voorzitterschap van ds. P. Kolijn, opererend in met name gereformeerdebondskringen) en Kampen - Aix-en-Provence (die uitgaat van de gereformeerd-vrijgemaakte Theologische Universiteit) waren beide op het jubileum vertegenwoordigd.