Automatisch een lik tandpasta
Philips gaat samen met het Amerikaanse concern Procter & Gamble een elektrische tandenborstel op de markt brengen waarbij de toevoer van tandpasta automatisch verloopt.
Dit hebben beide concerns vrijdag bekendgemaakt. Met de samenwerking voegt Philips een nieuw hoofdstuk toe aan de reeks allianties die de afgelopen jaren zijn gesloten met grote consumentenbedrijven. Daaronder zijn Douwe Egberts (koffiezetapparaten), Nivea (scheerapparaten), Unilever (strijkijzers) en Interbrew (tapinstallaties).
Procter & Gamble is onder meer bekend van chips (Pringles), wasmiddelen (Dreft) en luiers (Pampers). Voor het nieuwe product, IntelliClean System, levert het concern het tandpastamerk Crest.
De nieuwe tandenborstel, die in twee minuten een goede poetsbeurt garandeert, ligt in het eerste kwartaal van volgend jaar in de Amerikaanse schappen. Philips heeft daar met Sonicare-tandenborstels al een sterke marktpositie. De grootste rivaal is Gillette met Oral B.
De Nederlandse consument maakt waarschijnlijk in de tweede helft van 2005 kennis met het apparaat, zo zei een woordvoerder van Philips vrijdag. Dat zal dan met een ander merk tandpasta van Procter gebeuren. Crest wordt in Nederland niet verkocht.