‘Reisorganisaties schimmig over ontbreken garantie pakketreizen’
Pakketreizen die na 16 maart zijn geboekt, vallen niet onder de voucherregeling van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Als een reisorganisatie zo’n reis annuleert, vouchers uitgeeft en vervolgens failliet gaat, zijn de vouchers niet gedekt door de SGR. Consumenten staan dan met lege handen. Dat maakte de Consumentenbond bekend, die de voorwaarden heeft onderzocht.
De bond onderzocht bij twaalf grote reisorganisaties die zijn aangesloten bij de SGR of zij reizigers juist informeerden over het ontbreken van de garantiedekking. De organisaties bleken zowel op de website als aan de telefoon foute informatie te geven, zelfs als er specifiek werd gevraagd naar de SGR-dekking.
Ook meldde geen enkele organisator dat de SGR-voucherregeling op pakketreizen geboekt vóór 16 maart alleen geldt als de vouchers zijn uitgegeven voor 1 september 2020. Volgens de consumentenorganisatie is ook de website van de SGR onduidelijk over de voorwaarden van de vouchers.
„Consumenten die van plan zijn een pakketreis te boeken, moeten zich goed realiseren dat eventuele vouchers niet gedekt zijn en afwegen of ze dat risico willen lopen”, zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. Zij raadt consumenten verder aan om de financiële risico’s te verkleinen door pas kort voor vertrek te boeken. Ook het betalen met een creditcard kan volgens Molenaar uitkomst bieden. „Wel is het belangrijk om dan vooraf te checken bij de uitgever van de creditcard of de betaling kan worden teruggedraaid bij faillissement van de reisorganisatie.”
De bond wijst erop dat consumenten die na 16 maart geboekt hebben en te maken krijgen met een annulering door de reisorganisatie, niet verplicht zijn een voucher te accepteren. Ze kunnen de reis ook uitstellen naar een later moment, dan blijft de SGR-dekking wel van toepassing. Of ze kunnen hun geld terug vragen.