Consument VS somberder over toekomst
Het vertrouwen van de Amerikaanse consument in de economie is in september onverwachts afgenomen. De index daarvoor daalde ten opzichte van augustus van 98,7 tot 96,8.
Dat blijkt uit de dinsdag gepubliceerde maandelijkse peiling van de Conference Board, een onderzoeksinstituut van het bedrijfsleven.
„De belangrijkste oorzaak voor deze daling is de arbeidsmarkt. Voor veel mensen blijft het moeilijk om een baan te vinden. Daar komen nog de hoge energieprijzen bij”, aldus Lynn Franco, hoofd van de afdeling research van Conference Board. De Amerikaanse consument is goed voor tweederde van het bruto nationaal product (bnp).
Volgens de Council of Shopping Centers (Raad voor Winkelcentra) noteerde de Amerikaanse detailhandel in de afgelopen maand een groei van 3,5 procent op jaarbasis. In juni bedroeg de groei nog 5,0 procent. Het cijfer werd de afgelopen weken nog opgekrikt door inkopen in het zuiden van mensen die allerlei materiaal en voedingsmiddelen insloegen in verband met naderende orkanen.