Kleiner verlies in 2019 voor moederbedrijf Blokker
Mirage Retail Group, het moederbedrijf van winkelketens als Blokker en Big Bazar, heeft in 2019 een kleiner verlies geleden dan een jaar eerder. Het nettoverlies bedroeg 144 miljoen euro tegen een min van 344 miljoen euro in 2018, mede geholpen door kostenbesparingen.
De omzet zakte naar 544 miljoen euro van 817 miljoen euro in 2018, door de verkoop van ketens en het sluiten van slecht presterende winkels. Zo werden ketens als Leen Bakker en Marskramer de afgelopen jaren afgestoten. Na deze verkopen is het concern actief met de formules Blokker, Big Bazar (in Nederland en België), speelgoedketen Intertoys en met de Aziatische winkelformule Miniso.
Mirage Retail Group stelt verder dat het bedrijf de eerste moeilijke maanden van de coronacrisis goed is doorgekomen, zonder een beroep te doen op steunmaatregelen van overheden. „Ik ben tevreden over het jaar 2019, waarin wij weliswaar een verlies hebben gemaakt, maar onze budgetten en doelstellingen voor het jaar hebben gehaald. Op een aantal gebieden hebben we het zelfs beter gedaan dan we hadden verwacht”, aldus topman Michiel Witteveen.