Consument

Milieuversies Peugeot vooral voor zakelijke rijder

Niemand kan er nog aan ontkomen. Bij de aanschaf van een nieuwe auto wordt sterk gelet op de milieubelasting. Peugeot brengt naast de elektrische 208 en 2008 ook plug-inhybrides van de 508 en 3008. Benzineauto’s die aan de stekker kunnen.

Tony Vos
27 June 2020 08:24Gewijzigd op 16 November 2020 19:42

Een 1,6 liter turbomotor dient als basis. Daaraan gekoppeld een krachtige elektromotor die voor in de motorruimte ligt. Wie het maximale uit het concept wil halen kiest de 3008 Hybrid4. In dat geval ligt er een tweede elektromotor bij de achterwielen. Voordelen zijn een gigantisch vermogen en vierwielaandrijving.

Bij de voorwielaangedreven plug-inhybride bepaalt de auto helemaal zelfstandig wanneer volledig elektrisch of juist op benzine wordt gereden. Uiteraard kan ook handmatig voor deze mogelijkheden worden gekozen. Op de centrale display is de werking van het systeem af te lezen. Het valt op dat de Hybrid4 bij elektrisch rijden vooral de achterste elektromotor inzet.

2020-06-27-rdMAG40-RDMautotest2-1-FC-V_web.jpg

Met 300 pk totaalvermogen bij de 3008 Hybrid4 zet de auto topprestaties neer. Maar wie vraagt dat van een milieuvriendelijke auto? Deze auto is met 1815 kg flink zwaar en die last moet iedere kilometer worden voortbewogen.

Niet vreemd dat de 508 Hybrid (voorwielaandrijving) met een batterij van 11,5 kWh bijna net zo ver komt als de 3008 met 13,2 kWh. Maar na zo’n 40 km schakelt de techniek van elektrisch naar benzine. Hoe vaker de auto’s voor een rit kunnen worden volgeladen, hoe minder er op benzine wordt gereden en hoe zuiniger ze dus functioneren. Wie honderden kilometers per dag aflegt en tussendoor niet laadt, ondervindt alleen maar nadeel van het hoge gewicht.

Vanwege de lage CO2-uitstoot is de bpm op deze Peugeots bijna nihil. Maar toch liggen de aanschafprijzen op een dermate hoog niveau dat de 508 en 3008 plug-inhybrides vooral door zakelijke rijders zullen worden gereden.

2020-06-27-rdMAG41-RDMautotest3-2-FC-V_web.jpg

Peugeot 508 Hybrid/3008 Hybrid4

Energielabel: A

Topsnelheid: 240/235 km/u

Acceleratie: 0-100 km/h in 8,1/5,9 seconden

Praktijkverbruik gemiddeld: sterk afhankelijk van hoeveelheid elektrische kilometers

CO2-uitstoot: 32/34 g/km

Aanhanggewicht (geremd): 1330/1250 kg

Prijs 508 Hybrid/3008 Hybrid4: 46.960/55.190 euro

2020-06-27-rdMAG41-RDMautotest4-2-FC-V_web.jpg

Conclusie

  • Inrichting. Op het gebied van originaliteit en materiaalgebruik zet Peugeot met beide modellen iets bijzonders neer.

  • Rust. Door zo veel mogelijk volledig elektrisch te rijden profiteert de bestuurder van optimale rust. Overigens ook op benzine zijn beide Peugeots mooi stil.

  • Ruimte. De aanwezige batterij heeft geen invloed op de binnenruimte voor passagiers. Alleen het bagagevolume gaat er iets op achteruit.

  • Gewicht. Een laag gewicht is gunstig voor het brandstofverbruik. Plug-inhybrides zijn per definitie zwaar en daarop maken deze Peugeots geen uitzondering.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer