Steeds meer klachten over vreemdelingendienst
De Nationale Ombudsman heeft over 2001 vijfhonderd klachten ontvangen over de vreemdelingendiensten bij de politie. Het jaar daarvoor waren het er nog tweehonderd. De klachten gaan over de slechte telefonische bereikbaarheid van de diensten, de trage afgifte van verblijfsdocumenten, en de lange behandelingsduur van aanvragen voor documenten.
Er wordt vooral geklaagd over de politiekorpsen van Amsterdam-Amstelland, Rotterdam-Rijnmond, Haaglanden, Utrecht, Hollands-Midden (Leiden en omgeving) en Flevoland. Dit blijkt uit het jaarverslag van de Ombudsman dat dinsdag is gepresenteerd. De Ombudsman gaat onderzoeken of de klachten terecht zijn. De instelling heeft hiertoe een wettelijke bevoegdheid.
Ongeveer eenvijfde van alle klachten die bij de Ombudsman binnenkomen, heeft te maken met de uitvoering van de vreemdelingenwetgeving. Over de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) werd 1550 keer geklaagd. Dit is minder dan het jaar ervoor toen over de dienst 1800 klachten binnenkwamen. De daling wordt volgens de Ombudsman tenietgedaan door de stijging van het aantal klachten bij de vreemdelingendiensten van de politie.
De IND houdt zich bezig met asielzoekers die zich in Nederland willen vestigen. Vreemdelingen die door huwelijk of gezinshereniging naar Nederland komen, moeten zich melden bij de vreemdelingendienst van de politie.
Volgens Nationale Ombudsman R. Fernhout zijn veel klachten eenvoudigweg te voorkomen als de mentaliteit bij instellingen zou veranderen. „Probeer de termijnen te halen waarop je burgers antwoord moet geven op hun verzoeken. Dreigt dat niet te lukken, laat hen dat dan weten. Zo’n houding zou veel problemen voorkomen.”