Ombudsman: nog steeds problemen in gevangeniswinkels
Gevangenen blijven bij de Nationale ombudsman klagen over de werking van winkels in penitentiaire inrichtingen. Dit schrijft de ombudsman in een brief aan minister Sander Dekker voor Rechtsbescherming.
Gedetineerden klagen over het niet (juist) leveren van producten en de prijzen die te hoog zijn ten opzichte van de buitenwereld. Daarbij komt dat de terugbetaling van niet-geleverde producten moeizaam verloopt. Ook zijn verse producten regelmatig slecht van kwaliteit. Groente en fruit zijn vaak over de houdbaarheidsdatum of bedorven, stelt de ombudsman vast.
Problemen met de gevangeniswinkels spelen al jaren. Minister Dekker liet de ombudsman in 2018 weten dat er opstartproblemen waren met een nieuw systeem voor de winkels. „Ruim twee jaar later zijn die problemen er echter nog steeds en lijken inmiddels structureel”, constateert de ombudsman. Dat vind hij niet acceptabel, vooral omdat gedetineerden geheel afhankelijk zijn van de overheid. De ombudsman constateert daarbij dat ook het aanbod in de winkels minder groot is dan in 2018. Hij roept de minister op „met een duurzame oplossing te komen zodat de problemen definitief tot het verleden behoren.”