Pakketbezorgers vragen om meer alternatieve bezorgpunten
Om de bezorging van pakketten te stroomlijnen moeten er meer alternatieve bezorgpunten zoals servicepunten en pakketkluizen worden gerealiseerd. Dat bespaart kosten en draagt ook bij aan duurzaamheid en vermindering van verkeersbewegingen. Dat komt naar voren in een marktstudie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Pakketvervoerders zien het liefst een landelijk dekkend netwerk van bezorgpunten. De analyse van de ACM laat echter zien dat het aantal huishoudens met een bezorgpunt op loopafstand tussen de 16 en 52 procent ligt, afhankelijk van welke vervoerder het pakket bezorgt.
De toezichthouder noemt uitbreiding van bezorgpunten daarom wenselijk. Het zou consumenten enerzijds meer keuzevrijheid bieden. Daarnaast maakt het pakketbezorging duurzamer, doordat consumenten hierdoor minder de auto zullen gebruiken om pakketten op te halen.
Verder merkt de toezichthouder op dat pakketvervoerders hun netwerk ook kunnen uitbreiden door gebruik te maken van bestaande initiatieven zoals platforms voor buurtpunten of door van elkaars bezorgpunten gebruik te maken. De ACM rekent voor dat dan 75 procent van de huishoudens in Nederland dan een bezorgpunt op loopafstand krijgt.
Dat pakketkluizen nog maar weinig worden gebruikt, komt volgens de studie onder meer door de investering die daarvoor nodig is. Verder zijn regels omtrent de pakketkluizen in veel gemeenten verschillend. Hier valt volgens de ACM dan ook een wereld te winnen.