Politiek mag kiezen: luchthaven of groen in Twente
De toekomst van de burgerluchthaven in Enschede ligt in handen van de Twentse politiek. Adviesbureau ACM presenteerde woensdag drie varianten: afschaffing van de luchthaven en invulling van het gebied met natuur, een kleine luchthaven voor vliegclubs of een grote commerciële luchthaven. De politieke bestuurders willen nu nog geen oordeel vellen over de toekomstscenario’s.
De Regio Twente, het samenwerkingsverband van de steden Almelo, Hengelo, Enschede en Borne en de provincie Overijssel willen in principe Enschede Airport Twente (EAT) behouden, mits dat verantwoord is na de sluiting van de militaire vliegbasis Twenthe. In het maximale scenario schetste ACM een commerciële luchthaven die zeven dagen per week is geopend voor vliegverkeer van zes uur ’s morgens tot elf uur ’s avonds.
In dat scenario mikt de luchthaven in 2011 op 1,5 miljoen passagiers per jaar. ACM heeft berekend dat er in dit model ruim 52 miljoen moet worden geïnvesteerd in infrastructuur. Volgens de luchthaveneigenaren moeten het Rijk, de provincie en de Twentse gemeenten dat betalen.
De Regio Twente, het samenwerkingsverband en de provincie Overijssel willen de komende maanden eerst een maatschappelijke discussie onder de bevolking op gang brengen over de toekomstscenario’s van de Twentse luchthaven.