General Motors gaat dieper snijden in Europa
Het Amerikaanse autoconcern General Motors (GM) neemt binnen twee maanden nieuwe saneringsmaatregelen bij zijn Europese dochterbedrijven Opel, Vauxhall en Saab om een eind te maken aan de aanhoudende verliezen.
Dat heeft de in juni aangetreden topman van GM Europe, Fritz Henderson, aangekondigd.
Henderson erkende tegenover de Britse kranten Financial Times en Daily Telegraph dat een eerder reorganisatieplan geen eind heeft kunnen maken aan de overcapaciteit van de fabrieken. „Onze aannames over vergroting van het marktaandeel waren verkeerd. Dat is in Europa ongelooflijk moeilijk. We hebben weinig tijd. In 2005 moeten er resultaten zijn.”
Henderson wilde niet zeggen welke fabrieken in Europa de hardste klappen zullen krijgen. Wel maakte hij duidelijk dat ze bijna allemaal onder hun capaciteit draaien en dat dat in twee gevallen in aanzienlijke mate het geval is. Henderson doelde op de fabriek in het Zweedse Trollhättan, waar 3200 werknemers vorig jaar 114.000 auto’s maakten, en die in het Duitse Rüsselsheim (5600 werknemers en 140.000 wagens).