Wonen langs snelwegen Zuid-Holland ongezond
Gemeenten die aan snelwegen in Zuid-Holland grenzen, kampen met een dermate slechte luchtkwaliteit dat zeker 320 miljoen euro nodig is om te voldoen aan de Europese norm voor 2010.
De 32 miljoen euro die het Rijk heeft vrijgemaakt voor de probleemgebieden, is volstrekt ontoereikend, zei provinciebestuurder E. van Heijningen (VVD) van Milieu vrijdag.
In Zuid-Holland is de situatie in negentien gemeenten zorgelijk. Hier is de luchtkwaliteit zo slecht dat rigoureuze maatregelen nodig zijn om weer in de buurt te komen van de normen. Volgens Van Heijningen is het tijd voor een noodkreet richting verantwoordelijk staatssecretaris Van Geel (Milieu). „Het is noodzakelijk dat hij snel komt met een bestrijdingsplan.”
In de negentien Zuid-Hollandse gemeenten met een slechte luchtkwaliteit ontstaan gezondheidsproblemen, met name bij mensen die dicht bij snelwegen wonen. „Onderzoeken hebben aangetoond dat er een vervroegde sterfte is van twee maanden tot twee jaar bij mensen die al een zwakke gezondheid hebben”, weet Van Heijningen.
Het nu beschikbare geld is slechts voldoende voor het oplossen van één groot knelpunt, terwijl er in de provincie Zuid-Holland zestig zijn. Als Nederland in 2010 wil voldoen aan de Europese norm, dan moet het Rijk veel meer investeren dan het nu van plan is, stelt Van Heijingen. „Wij zijn weliswaar de dichtstbevolkte provincie, maar de problemen spelen ook in de andere provincies. Voor het hele land zijn nog veel grotere investeringen nodig.”
De gedeputeerde stelt dat er op het moment al van alles wordt gedaan om te voldoen aan milieunormen. Het gaat dan onder meer om het instellen van 80-kilometerzones (zoals bij de Rotterdamse wijk Overschie) en het hanteren van strengere regels bij bouwprojecten.
De provincie Zuid-Holland gaat er bij het beoordelen van bouwplannen op het moment al van uit dat er in 2007 alleen nog maar schone auto’s over de snelwegen rijden. Een weinig realistische veronderstelling, maar zelfs als die uit zou komen, zijn de problemen met de luchtkwaliteit nog niet opgelost. „Maar we moeten wel. Bouwplannen in stedelijk gebied, zoals in Rotterdam, zijn nauwelijks binnen de regels te realiseren”, zegt Van Heijningen.