Gelderland bepleit verbreding A50
Een extra rijstrook op de snelweg A50, gecombineerd met de bouw van een tweede stadsbrug bij Nijmegen, moet een oplossing vormen voor de verkeersproblemen tussen Arnhem en Nijmegen. Provinciale Staten van Gelderland droegen gedeputeerde M. van Haaren (Verkeer) woensdag op om over deze oplossing overeenstemming te bereiken met het Rijk.
De verbreding van de A50 moet plaatshebben tussen de knooppunten Grijsoord en Ewijk. Nu staan daar nog vrijwel dagelijks files.
De Staten van Gelderland moesten kiezen uit een aantal opties. Vanuit verkeerstechnisch oogpunt zou doortrekken van de snelweg A73, gecombineerd met een brug of tunnel over de Waal ten westen van Nijmegen, de beste optie zijn. Behalve dat deze keuze duurder is, zitten veel politieke partijen niet te wachten op doortrekking van de A73. De weg loopt dan dwars door de kwetsbare uiterwaarden van de rivier. Bovendien bestaat de kans dat tegenstanders van de aanleg de procedures jarenlang zullen rekken.
De Staten kozen daarom woensdag unaniem voor verbreding van de A50 en aanleg van een stadsbrug, gecombineerd met verbetering van het openbaar vervoer. De gekozen optie is niet alleen het voordeligst, maar kan ook het snelst worden gerealiseerd. Een deel van het geld staat al op de rekening van de gemeente Nijmegen, omdat die door het Rijk wordt gecompenseerd voor de verbreding van de Waal bij Lent. De Staten drongen er bij gedeputeerde Van Haaren wel op aan om meer financiële middelen te vragen bij het Rijk, omdat dat een voorwaarde is voor de voortgang van het project.
Het Gelderse college van gedeputeerde staten benadrukt dat doortrekking van de A73 niet meer aan de orde is. Wel studeert de provincie verder op plannen om de snelweg A15 vanaf Bemmel door te trekken richting de Duitse grens.
Met het verbreden van de A50 en de aanleg van de nieuwe brug bij Nijmegen is circa 350 miljoen euro gemoeid.
Ook in Den Haag werden woensdag plannen bekendgemaakt voor verbetering van snelwegen. De gemeente Den Haag en de provincie Zuid-Holland willen de snelweg A13 doortrekken tot in het centrum van de hofstad. Dit gaat tussen de 143 en 172 miljoen euro kosten, zo werd woensdag bekendgemaakt. Het zogeheten Trekvliettracé moet het verkeersknooppunt Prins Clausplein ontlasten en moet in 2010 functioneren als derde snelwegverbinding voor Den Haag.
De gemeenten Den Haag en Leidschendam-Voorburg en het stadsgewest Haaglanden laten drie opties onderzoeken in een milieueffectrapportage (MER). Het nieuwe stuk snelweg komt tussen knooppunt Ypenburg en industrieterrein De Binckhorst te liggen. De aanleg moet beginnen in 2008.
De voorkeur van B. Bruins, als wethouder van Verkeer in Den Haag de initiator van het plan, gaat uit naar een tunnel onder de Trekvliet, een waterweg die de Vliet verbindt met de havens nabij het centrum van Den Haag. „Een tunnel veroorzaakt minder overlast bij de aanleg en als de weg er ligt, heeft niemand er last van.”
Het wegennet rond Den Haag is al jaren overbelast. Veel verkeer komt via het Prins Clausplein en de Utrechtsebaan (A12) de stad binnen. Onlangs ging de Noordelijke Randweg, een aftakking van de A4 die richting Scheveningen voert, open. Vanuit de richting Amsterdam en Utrecht is Den Haag daardoor beter toegankelijk. Dat geldt niet voor verkeer van en naar Rotterdam. De aanleg van de verlengde A13 is volgens Bruins noodzakelijk voor het verbeteren van de verkeersstroom tussen Rotterdam en Den Haag.
De financiering van het project is nog niet rond. Het Rijk heeft jaren geleden al 90 miljoen euro beschikbaar gesteld. De gemeente Den Haag heeft 17,5 miljoen euro gereserveerd voor de aanleg. Bruins gaat voor het resterende bedrag aankloppen bij andere overheden. „Ik ben daarover optimistisch gestemd. Voor een goed idee is altijd geld.”