KLM wil nauw samenwerken met Delta
KLM wil zo snel mogelijk de samenwerking met de Amerikaanse maatschappij Delta Air Lines intensiveren. Daarvoor moet KLM wel toestemming van de Amerikaanse autoriteiten aanvragen.
„Dat is nu in voorbereiding”, zei topman L. van Wijk maandag na afloop van een bijeenkomst van het voltallige SkyTeam in New York. De verbreding van de relatie met Delta is mogelijk doordat KLM vorige week woensdag officieel lid is geworden van de luchtvaartalliantie SkyTeam. Daartoe behoren onder meer de Amerikaanse maatschappij, Air France en Alitalia. KLM concentreerde zich volgens Van Wijk in eerste instantie op de toetreding tot dit verbond. Nu dat rond is, kan de onderneming aan verbreding van de relatie met Delta denken.
Het lidmaatschap van het SkyTeam stelt KLM al in staat gezamenlijk vluchten met Delta uit te voeren. Dat geldt overigens ook voor de andere leden van het team. Dit zogenoemde code-sharing levert de Nederlandse maatschappij de grootste voordelen op, zei Van Wijk. Niet alleen kunnen beide vervoerders samen bepaalde taken uitvoeren, ook trekt code-sharing nieuwe klanten aan.
Maar om de voordelen van het lidmaatschap van het SkyTeam volledig te kunnen benutten, is toestemming van de Amerikaanse autoriteiten nodig. Deze moeten toetsen of de positie van Delta en KLM niet te machtig wordt. Als het fiat er is, kunnen de maatschappijen bijvoorbeeld gezamenlijk ticketprijzen vaststellen en brandstof inkopen.
Van Wijk wees er echter op dat de meeste voordelen uit de code-sharing worden gehaald. „Toestemming van de antikartelautoriteiten maakt ons leven een stuk simpeler. We weten dan wat we wel en niet mogen.” Ook Schiphol zou van een intensievere samenwerking tussen de bedrijven profiteren, omdat het verkeer zou toenemen, aldus de topman.
De bestuursvoorzitter ziet weinig problemen in het verkrijgen van de toestemming. „Bij een informele consultatie hebben we wel het gevoel gekregen dat het mag.” Bovendien hebben de Amerikaanse autoriteiten niet moeilijk gedaan over het samengaan van KLM en Air France.
De toetreding van KLM in het SkyTeam is het gevolg van de overname van de maatschappij door Air France. Niet alleen KLM zelf wordt lid van deze alliantie, ook diens huidige partners Northwest en Continental horen vanaf morgen bij het verbond. Daarmee komt het totale aantal leden van het SkyTeam op negen. Dit moet allerlei voordelen voor klanten opleveren, zoals betere verbindingen. Ook de kosten gaan omlaag, omdat bijvoorbeeld vliegtuigen of brandstof gezamenlijk kunnen worden ingekocht.
Het SkyTeam kijkt bijvoorbeeld of het mogelijk is gezamenlijk het nieuwe toestel van Boeing, de 7E7, in te kopen. Dat is volgens Van Wijk wel een lastige opgave, omdat elke maatschappij andere wensen heeft. Met Air France overweegt KLM de cockpit van de Airbus A340 op dezelfde manier in te richten, zodat dit toestel tegen een lagere prijs kan worden gekocht.
Twee leden van het SkyTeam, Delta en Alitalia, verkeren momenteel in zwaar weer. De maatschappijen ontslaan duizenden mensen om faillissement te voorkomen. Richard Anderson, topman van Northwest, zei gisteren echter dat het SkyTeam op de lange termijn blijft bestaan, ondanks de financiële problemen bij beide bedrijven.