Binnenland

Verzet tegen overlooppolders bij Westerschelde

Het Vlaamse dorpje Kruibeke, langs de Schelde bij Antwerpen, ziet helemaal niets in Nederlands–Vlaamse plannen om daar een flinke overlooppolder te maken.

ANP
8 September 2004 17:56Gewijzigd op 14 November 2020 01:37

Het idee is dat de polder water opvangt van een bredere en diepere monding van de Westerschelde. In Kruibeke is daarvoor 4000 hectare voorzien. „Maar die polder hebben we al nodig voor de opvang van regenwater. Zeewater kan daar niet meer bij", zei burgemeester Antoine Denert van het dorp woensdag. Hij vernam de plannen maandag van het projectbureau, dat ze komende maandag in Vlissingen aan de pers bekendmaakt.

Denert herinnerde eraan dat hij de polder in september 1998 al eens onder water heeft moeten zetten, wegens hevige regenval. „Als er echt een vloedgolf van pakweg negen meter uit zee komt, is die overlooppolder nooit genoeg. Dan stroomt Antwerpen onder. Met wellicht duizenden doden tot gevolg, als er een file staat in de Kennedytunnel".

De burgemeester wil liever een grote stormvloedkering voor de Schelde. Die kost volgens hem ongeveer 2,5 miljard euro. De stormstuw voorkomt volgens Denert ook dat de natuur rondom zijn dorp zou worden aangetast. Dan zijn namelijk geen ringdijken nodig. Die zijn nu gepland om Kruibeke te beschermen tegen hoge waterstanden in de overlooppolder.

Burgemeester Denert vermoedt een heel andere reden achter de plannen voor de overlooppolder. „Het gaat om vervuild slib. Dat kan de overheid dan mooi kwijt in de nieuw dijken die nodig zijn. Door een speciaal decreet mag dat sinds kort in dijken worden verwerkt."

De burgemeester heeft nog geen plannen voor juridische procedures. Wel nodigt hij veel sleutelfiguren uit om de natuur in de polder te komen kijken.

Over de uitbreiding van de Schelde wordt al jaren gepraat. Het doel is de vaargeul te verdiepen tot 13.10 meter, zodat grotere schepen toegang krijgen tot Antwerpen. Eind deze maand is er een inspraakronde in Nederland en België. Half oktober moet de studie in principe klaar zijn. Kort erna kunnen de ministers van Verkeer van Nederland en Vlaanderen het rapport in ontvangst nemen. Tussen 2007 en 2010 moet de verdieping dan daadwerkelijk beginnen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer