Britse autobouwer Aston Martin dieper in de rode cijfers
De Britse fabrikant van luxeauto’s Aston Martin is afgelopen jaar dieper in de verliezen gedoken. Het bedrijf kampte met een tegenvallende vraag naar zijn wagens. Niet alleen het aantal verkochte auto’s daalde, maar ook de gemiddelde verkoopprijs.
Aston Martin leed een verlies voor belastingen van 104 miljoen pond (123 miljoen euro). In 2018 bedroeg het tekort nog 68 miljoen pond. De omzet daalde met bijna een tiende naar 997 miljoen pond. Tegelijkertijd was het bedrijf meer kwijt aan onder meer afschrijvingen en marketingkosten.
Ook dit jaar voorziet Aston Martin een aanzienlijke afname van de verkopen. Het bedrijf verscheept minder wagens naar dealers, zodat die hun voorraden kunnen afbouwen. Zelf spreekt het van een „reset” die nodig is om Aston Martin te laten functioneren als „een echt luxemerk”.
Het nieuwe coronavirus baart ook Aston Martin zorgen. China is een van de sterkst groeiende afzetmarkten en het bedrijf koopt er ook onderdelen in. Maar tot dusver lijdt de autoproductie nog niet aan onderdelenschaarste. De voorraad is nog zeker tot eind volgende maand toereikend.