Winst Heineken en Grolsch daalt fors
Bierbrouwers Heineken en Grolsch hebben in de eerste helft van dit jaar hun winst flink zien dalen. Oorzaken zijn onder meer de zwakke dollar en de kwakkelende economie in Europa, waardoor het horecabezoek afnam. Bij Grolsch speelden verder de resultaten van de nieuwe brouwerij een rol.
Netto verdiende Heineken 293 miljoen euro tegen 400 miljoen euro in de eerste zes maanden van vorig jaar, zo blijkt uit de vandaag gepubliceerde halfjaarcijfers. In de daling van de nettowinst zat een post van 46 miljoen euro aan wisselkoersverschillen. De omzet steeg wel, met 11 procent tot 4,8 miljard euro.
„Hoewel het economisch klimaat en de marktomstandigheden moeilijk blijven, ben ik ervan overtuigd dat het Heineken-merk verder aandeel wint en we voortgaande autonome winstgroei zullen realiseren”, zei bestuursvoorzitter A. Ruys. Heineken verwacht over heel 2004 een daling van de nettowinst. Dat komt vooral door de wisselkoersverschillen. Deze effecten zullen de verwachte autonome winstgroei en winstbijdragen van nieuwe acquisities meer dan tenietdoen, verwacht het bierconcern.
Er was ook positief getint nieuws. De afzet van Heineken in het topsegment steeg met 5,8 procent tot 9,5 miljoen hectoliter. De afzet in de VS nam met 9 procent toe. Heineken had daar wel een lager resultaat, veroorzaakt door wisselkoersverschillen tussen euro en dollar.
Vanwege de zwakke economie in West-Europa nam de vraag naar goedkoop bier toe en gingen consumenten minder naar de kroeg. Hierdoor nam de concurrentie toe, waardoor Heineken de prijzen niet kon verhogen. In Nederland haalde Heineken een hoger resultaat dankzij besparingen op personeelskosten, ondanks een lagere afzet en een krimpende biermarkt. Het bedrijf schrapte bijna 500 functies ofwel 8 procent van het totale aantal werknemers.
In Centraal- en Oost-Europa verging het Heineken goed. Het bedrijfsresultaat steeg in de eerste zes maanden van 25 miljoen euro vorig jaar naar 76 miljoen nu. Door de aankoop van BBAG steeg de afzet van 8,6 miljoen hectoliter naar 14,8 miljoen. Vooral in Rusland deed Heineken het goed. Het resultaat steeg 18 procent door hogere afzet. Verder kocht het bierconcern in de afgelopen zes maanden twee lokale brouwerijen, waardoor het nu de op-een-na-grootste bierverkoper in Rusland is.
De lagere winst van Grolsch had vooral te maken met stijgende afschrijvingslasten en een verslechterd rentesaldo als gevolg van zijn nieuwe brouwerij, zo deelde de bierfabrikant gisteren mee. Het bedrijfsresultaat kwam 15 procent lager uit op 14,5 miljoen euro, de nettowinst daalde 30 procent tot 8,9 miljoen. Grolsch verwacht dat over het hele jaar de nettowinst evenveel zal dalen.
De omzet steeg, vergeleken met de eerste zes maanden vorig jaar, met ruim 5 procent naar 152 miljoen euro. De groei komt voornamelijk voort uit de overname van een drankenhandel. De lichte volumegroei in het buitenland had slechts een beperkt effect op de omzet.
Grolsch heeft meer bier verkocht aan de Nederlandse horeca en consumenten. De brouwer heeft naar eigen zeggen marktaandeel gewonnen.
De verkoop in de VS viel tegen. Het verscheepte volume is gedaald. Afnemers moeten nog grote voorraden Grolsch-bier wegwerken dat in 2003 naar het land is geëxporteerd. In het Verenigd Koninkrijk realiseerde de onderneming een bescheiden groei.
Grolsch wil zich de komende tijd richten op autonome groei in Nederland en de VS, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Canada en Australië. In Nederland begint het concern daarom een nieuwe reclamecampagne.
De Nederlandse biermarkt zal waarschijnlijk over heel 2004 een volumedaling laten zien, stelt Grolsch. De onderneming denkt echter marktaandeel te kunnen winnen. In het buitenland verwacht Grolsch meer bier te verkopen dan in de eerste zes maanden van dit jaar. Wel zal de zwakke dollar een drukkend effect hebben op het bedrijfsresultaat.
In de tweede helft van dit jaar zal Grolsch een grote afschrijvingslast nemen op de nieuwe fabriek. Ook de rentelasten nemen verder toe. De onderneming heeft de nieuwe brouwerij in april van dit jaar geopend. De fabriek in Groenlo is inmiddels dicht, die in Enschede sluit begin 2005 de deuren.