Economie

Heijmans verbiedt Frans concern aanleg metro

Het Nederlandse bouwbedrijf Heijmans heeft de Franse aannemer Soletanche opgedragen niet in zee te gaan met het Duitse Max Bögl bij de aanleg van metrostations van de noord-zuidlijn in Amsterdam.

ANP
18 March 2002 09:09Gewijzigd op 13 November 2020 23:28

Het concern heeft dit geschreven in een e-mail aan de Fransen die per abuis ook terechtkwam bij de gemeente Amsterdam. Een woordvoerder van de gemeente heeft dit zaterdag bevestigd.

De gemeente Amsterdam heeft aangifte gedaan bij justitie en de kwestie aangekaart bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). De woordvoerder verwacht dat de parlementaire enquêtecommissie die de bouwfraude onderzoekt via de NMa ook kennis zal nemen van mogelijke malversaties bij de aanbesteding van de noord-zuidlijn.

Heijmans is verbolgen over de handelwijze van de gemeente en overweegt juridische stappen. Het bouwbedrijf ontkende zaterdagmiddag druk te hebben uitgeoefend op collega-bouwers om af te zien op inschrijving op het project. Een woordvoerder van Heijmans bevestigde het bestaan van de e-mail. „Wij houden Soletanche, waarmee wij al jarenlang samenwerken, simpelweg aan de afspraken. Daar is niets raars aan”, zei hij.

Heijmans en Soletanche hebben met elkaar een afspraak gemaakt om „wederzijds exclusief” met elkaar in te schrijven op het onderdeel Vijzelgracht van de noord-zuidlijn in Amsterdam, aldus de woordvoerder. „Wij hebben daar beide veel tijd en geld ingestoken. Wij willen Soletanche aan de overeenkomst houden. De gemeente Amsterdam probeert onze combinatie nu uit elkaar te drijven. Aan dat ’leurgedrag’ van de gemeente hebben wij een hekel.”

De gemeente heeft de grootst mogelijke moeite de kosten van de aanleg van de noord-zuidlijn binnen het daarvoor uitgetrokken budget te houden. De kosten waren aanvankelijk geraamd op ruim 1,1 miljard euro. Dit bedrag blijkt, deels door inflatie, deels door oplopende kosten, niet haalbaar.

De Tweede Kamer stemde in 1999 in met een bijdrage van 2 miljard gulden (0,9 miljard euro) voor de metrolijn, op voorwaarde dat de meerkosten voor rekening van de gemeente Amsterdam zouden komen. Verantwoordelijk wethouder G. Dales vroeg eind vorig jaar de gemeenteraad ruim 130 miljoen euro extra uit te trekken voor de lijn. De raad weigert vooralsnog en heeft Dales opgedragen goedkopere alternatieven te onderzoeken. In juni neemt de gemeenteraad een definitief besluit.

Dales zou blij kunnen zijn met het signaal dat de prijzen worden opgedreven door onderlinge afspraken tussen de bouwbedrijven, maar dat gaat de wethouder te ver. „Ik vind dat dit soort zaken niet voor mag komen. Een e-mail bewijst nog niets, maar we nemen het wel serieus”, zegt de wethouder.

De gemeente heeft justitie en de NMa ruim een maand geleden ingelicht. Dales hoopt dat er snel duidelijkheid komt, zodat hij in juni het kostenoverzicht van de noord-zuidlijn aan de raad kan presenteren.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer