Akkoord nieuwe CAO voor grafische media
Vakbonden en werkgevers in de grafische mediabranche hebben overeenstemming bereikt over een nieuwe CAO. Dit hebben de werkgeversorganisatie Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen (KVGO) en vakbond FNV Kiem zaterdag bekendgemaakt.
Het akkoord voorziet in een loonsverhoging van 3 procent in twaalf maanden. Volgens de werkgevers is het eindresultaat van 3 procent het maximaal haalbare. Ook de vakbond stelt dat er niet meer in zat gezien de „moeilijke tijden” in de krantenwereld.
De besprekingen over een CAO voor de ongeveer 55.000 werknemers bij drukkerijen en krantenconcerns waren drie weken geleden vastgelopen en werden vrijdag weer hervat. Heikel punt in de onderhandelingen was onder meer de loonsverhoging. FNV Kiem eiste 3,35 procent meer loon op jaarbasis. Werkgevers wilden in de laatste onderhandelingen niet verder gaan dan 2,25 procent over de periode februari 2002 tot februari 2003.
Volgens voorzitter R. van den Berg van de werkgeversdelegatie en bestuurder L. Brug van FNV Kiem dreigden de CAO-onderhandelingen bijna weer af te ketsen op de looneis. „Wij wilden een korte looptijd van een jaar en KVGO wilde een periode van 26 maanden”, aldus Brug. Het was de achtste keer dat de partijen om de tafel zaten.
Behalve de loonsverhoging zijn afspraken gemaakt over modernisering van de arbeidsvoorwaarden. Partijen hebben afgesproken het loon bij ziekte en WAO niet aan te vullen wanneer werknemers niet meewerken aan het eigen herstel en reïntegratie.
Ook staat in de CAO dat de bedrijfstak onderzoek gaat doen naar de roosters. Bovendien is het recht om minder te gaan werken in het akkoord opgenomen. De werknemers kunnen keuzes maken uit een pakket arbeidsvoorwaarden.
Voor werknemers bij huis-aan-huisuitgeverijen, bij aan kranten gelieerde ICT-bedrijven en voor dagbladbezorgers worden er speciale CAO’s afgesproken zodat hun rechten in de toekomst beter zijn geregeld.