Huis-aan-huiskranten luiden de noodklok om milieubeleid
Huis-aan-huiskranten luiden de noodklok en hebben een brandbrief gestuurd naar minister Arie Slob (Media) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Ze vrezen dat meer gemeenten het voorbeeld gaan volgen van Utrecht, dat volgens hen huis-aan-huiskranten uit de brievenbus weert. Ze vrezen voor „de doodsteek voor de onafhankelijke lokale journalistiek”, aldus de branchevereniging NNP.
Volgens de NNP scheert het stadsbestuur van Utrecht reclamefolders én huis-aan-huiskranten over één kam. In plaats van te werken met de bekende Ja/Nee- en Nee/Nee-stickers geldt in de stad: geen sticker, geen drukwerk. Het idee ervan is papierverspilling tegen te gaan. De branchevereniging spreekt echter van „ondoordacht gemeentelijk milieubeleid” en vreest dat „de lokale journalistiek het loodje gaat leggen”.
De NNP wijst op de waakhondfunctie die lokale media hebben en dat veel overheden huis-aan-huis-kranten burgers via dat kanaal informeren over belangrijke regionale kwesties. De kranten, die steun krijgen van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ), zeggen het al moeilijk genoeg te hebben door de macht van grote buitenlandse techbedrijven zoals Google en Facebook op de Nederlandse reclamemarkt. Zo’n 450 miljoen euro aan reclameomzet dreigt in de zakken van dit soort bedrijven te verdwijnen, zo klinkt het.
De NNP bestrijdt de milieuwinst die Utrecht zegt te maken door het beleid. De kranten willen met de VNG en de minister om tafel. Ze willen afspraken maken zoals die in Rotterdam gelden over „een minimumpercentage aan redactionele inhoud” en dat dit zou moeten voldoen om „niet als (verkapte) reclamefolder te worden beschouwd”.