Luchtvaartsector moet aan de bak om stikstofuitstoot te verminderen
De luchtvaart in Nederland kan best groeien, zegt Johan Remkes, voorzitter van de commissie die het kabinet adviseert over de stikstofproblemen. Wel moet de sector zelf ook bijdragen aan een oplossing voor de stikstofproblematiek.
Zolang de uitstoot van stikstof daadwerkelijk vermindert, is verdere groei van Schiphol en opening van Lelystad Airport wat de commissie Remkes betreft niet van tafel. „De luchtvaartsector zal wel moeten leveren”, zegt de VVD-coryfee over zijn rapport, dat dinsdag al uitlekte.
Zijn commissie adviseerde al om bijvoorbeeld in te zetten op elektrisch taxiën; dat vermindert de uitstoot van kerosine. Ook de manier waarop reizigers naar Schiphol reizen kan schoner, aldus Remkes. Er kan bijvoorbeeld meer ingezet worden op het treinverkeer naar de luchthaven. De stikstofeffecten van het verkeer van en naar Schiphol moeten dan ook in kaart worden gebracht.
Daarnaast adviseert de commissie vervuilende vliegtuigen te weren, de vloot met efficiëntere en lichtere vliegtuigen te vernieuwen en glijvluchten bij de landing te stimuleren. Op die manier wordt brandstof bespaard.
Reductie
De luchtvaart zou daarnaast de stikstofuitstoot in andere sectoren kunnen verminderen om er op die manier voor te zorgen dat de sector zelf kan groeien. Schiphol zou bij wijze van spreken zelfs boerenbedrijven die veel stikstof uitstoten, kunnen opkopen, aldus Remkes.
Schiphol ziet zelf „ook aanleiding om gewoon aan de slag te gaan” met de reductie van stikstof. Dat maakt Remkes op uit de eerste reactie van de luchthaven op zijn rapport. Het ministerie van Infrastructuur zegt dat het „blij” is met het advies over „een belangwekkend onderwerp.” Het departement gaat het rapport bestuderen en het kabinet zal later inhoudelijk reageren.