Extra winkeloppervlak stuwt omzet Primark
De Britse kledingketen Primark heeft de eerste zestien weken van zijn nieuwe boekjaar meer omzet gedraaid. De groei was vrijwel volledig te danken aan de opening van nieuwe winkels en de uitbreiding van bestaande filialen. In de meetperiode tot 4 januari steeg de omzet met 3 procent.
Groei was er vooral in de eurozone volgens Primark-moeder AB Foods. Frankrijk en Italië presteerden sterk en ook in Duitsland gingen de zaken beter. Op de thuismarkt stegen de opbrengsten met 4 procent.
Ook in de Verenigde Staten deden winkels het in doorsnee beter in vergelijking met een jaar eerder. Wel zat de sterkere dollar de prestaties in de weg.
De komende tijd wil Primark nog meer winkeloppervlakte toevoegen aan het totaal. De plannen voorzien in de opening van achttien nieuwe winkels, onder meer in landen als Polen en Slowakije. Daarmee zou het totaal aantal landen waar de onderneming actief is op vijftien uitkomen.