Economie

‘Nieuwe geschilleninstantie zet consumenten in de kou’

Winkeliersorganisatie INretail heeft de positie van consumenten in de markt voor meubels en woonaccessoires flink verzwakt door zich terug te trekken uit de Geschillencommissie Wonen. Dat vindt de Consumentenbond. INretail begon een eigen geschilleninstantie, maar de voorwaarden daarvan zouden aanzienlijk slechter zijn voor consumenten.

ANP
9 January 2020 17:13Gewijzigd op 16 November 2020 17:55

Volgens de Consumentenbond hanteert deze nieuwe instantie, Uitgesprokenzaak.nl, een drempelbedrag van 250 euro. Dat betekent dat consumenten die een conflict hebben met een woonwinkel over een product dat minder kost dan 250 euro geen gebruik kunnen maken van de geschillenregeling.

„Dat is slecht nieuws voor consumenten, want INretail is een grote partij, waarbij vrijwel alle bekende woonwinkels zijn aangesloten”, zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond. Wie een probleem heeft over een meubelstuk dat goedkoper was dan 250 euro staat volgens haar nu in de kou. „Er is dan geen onafhankelijke instantie meer die hen helpt. Alleen de rechter, maar een juridische procedure is tijdrovend en duur.”

Maar INretail stelt dat het oude systeem te duur werd. „Wel was het de wens om een moderne klachtenregeling te kunnen bieden. Dat past bij een professionele branche. Met het hanteren van een drempelbedrag blijft dat mogelijk”, zo luidt de reactie van de organisatie. Volgens INretail heeft het overgrote deel van de klachten betrekking op aankopen met een aanzienlijk hoger aankoopbedrag. Denk bijvoorbeeld aan de aankoop van een keuken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer