Het dak repareren terwijl het regent
De supermarktoorlog woedt nu bijna een jaar. Ahold lijkt aan de winnende hand. Waar de Zaanse grootgrutter spreekt van „bemoedigende ontwikkelingen”, gaat Laurus opnieuw zijn formules aanpassen. Wat belangrijker is: Ahold maakt winst, Laurus boekt verlies. De onderliggende partij heeft het goede wapen nog niet gevonden.
Laurus verkeert in zwaar weer. Dat bevestigde topman Bruijniks woensdag nog eens tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers. Bij een dalende omzet bedraagt het verlies over de eerste zes maanden 15 miljoen euro. Aan het einde van dit jaar zullen de cijfers onder de streep ook rood kleuren. De prijzenoorlog eist zijn tol.
Erger is de constatering van Bruijniks dat alle formules van Laurus slecht gepositioneerd zijn. Met andere woorden: Edah, Konmar en Super De Boer kunnen de strijd met de concurrenten niet aan.
Om dat te veranderen, neemt het supermarktconcern alle formules op de schop. De succesvolle proef met de nieuwe Edah Lekker & Laag krijgt een vervolg. Aan het einde van het jaar zijn veertig oude Edah-vestigingen omgebouwd tot prijsvechters die zich moeten kunnen meten met Aldi, Lidl en Dirk van den Broek. De prijzen liggen 10 tot 15 procent lager dan bij marktleider Albert Heijn.
Bij Konmar ontstaat een tweedeling. De afgelopen maanden zijn de prijzen van 5000 artikelen verlaagd. Maar dat hebben consumenten onvoldoende opgemerkt, aldus Bruijniks. Daarom bouwt het concern de grotere vestigingen nu om tot Konmar Superstores, die met vast lage prijzen en weinig reclameacties veel klanten uit de wijde omtrek moeten trekken. Ook deze keten wil meesnoepen van het succes van discounters.
Super De Boer ten slotte opereert in de markt waar de prijzenoorlog het hardst woedt. Albert Heijn is daar de belangrijkste concurrent. Bruijniks garandeert dat de prijzen van de zogeheten full service supermarkt nooit hoger zullen liggen dan bij Albert Heijn. Verder zet de formule nog sterker in op versproducten en krijgt de winkel een frissere uitstraling.
En hoe staat het met concurrent Ahold? Dat concern maakte eerder bekend dat het aantal mensen aan de kassa toeneemt. Door kostenreducties kon het bedrijf zelfs een bescheiden winst presenteren. Financieel topman H. Ryöppönen van Ahold sprak in het kader van de prijzenslag, zonder overigens ook maar de naam van een concurrent in de mond te nemen, van een „zeer, zeer bemoedigende ontwikkeling.”
Ahold lijkt de strijd op een goed moment te zijn begonnen. Dat geeft ook Bruijniks toe. „Laurus zat in zwaar weer door het ombouwdebacle, maar verkeert nu door de prijzenslag opnieuw in zwaar weer. We moeten het dak repareren terwijl het regent.”
Haast is geboden voor Laurus. Hoewel het concern benadrukt dat het kredietfaciliteiten heeft tot 2007, dreigt al dit jaar een negatief eigen vermogen. Het oorspronkelijke plan om de formules een voor een te veranderen, is losgelaten. Laurus werkt op alle drie fronten. „We hebben geen andere keus. We moeten iets doen. Al onze capaciteit zetten we in om winkels om te bouwen. Sneller kan niet. Verhogen we het tempo nog verder, dan raakt ons bedrijf onbestuurbaar.”
De ombouw van formules gaat dus stap voor stap. Het concern is er huiverig voor om alle filialen in één keer aan te pakken door het pijnlijke Konmar-debacle van enkele jaren geleden. Toen bleven resultaten na een massale ombouw uit, waardoor Laurus op de rand van de afgrond belandde.
De vraag blijft of al deze veranderingen een keer ten goede brengen. Laurus zoekt na een jaar strijd nog steeds naar een goed wapen. Als het dat niet snel vindt, zal de supermarktgigant de wedstrijd definitief verliezen.