Commissie–Duivesteijn hoort mensen achter de schermen
De onderbouwing van nut en noodzaak van de Betuwelijn en de hogesnelheidslijn HSL–Zuid staat donderdag centraal bij de openbare verhoren van de commissie–Duivesteijn. Die zoekt uit hoe de Tweede Kamer meer greep kan krijgen op zulke infrastructurele miljardenprojecten.
Het gaat niet om bekendheden, zoals oud–VVD–Verkeersminister en aankomend eurocommissaris Kroes, die woensdag in de schijnwerpers stond. Het zijn eerder achtergrondfiguren zoals een onderzoeker van de Algemene Rekenkamer en onderdirecteur Van Hoek van het Centraal Planbureau. Dat geldt ook voor twee vroegere partners van externe adviesbureaus zoals McKinsey.
Verder zal voormalig topambtenaar Westerduin van Verkeer en Waterstaat vragen beantwoorden van de commmissie, genoemd naar haar voorzitter Duivesteijn (PvdA). Westerduin was nauw betrokken bij de Betuwelijn. Als directeur–generaal goederenvervoer zat hij bovendien bij bestuursvergaderingen van de Stichting Nederland Distributieland, die met succes lobbyde voor deze goederenspoorlijn vanuit Rotterdam naar de Duitse grens bij Zevenaar. In 2007 moeten over deze lijn, waarvan de kosten opgelopen zijn van twee miljard gulden tot ruim zes miljard euro, de eerste treinen rijden.