Eerste take off van Mission Pro Deo
De interkerkelijke Stichting Mission Pro Deo (MPD) heeft zaterdag in Moerkapelle afscheid genomen van het gezin Janse-Evers. Kees Janse gaat een door MPD bekostigde vliegeropleiding volgen in Amerika, waarna hij in dienst kan treden als zendingsvlieger op Irian Jaya. De jonge stichting zet een verdere koers uit, bleek tijdens de informele bijeenkomst uit de woorden van MPD-voorzitter Rien Zwemer.
In de open ruimte van de moderne Moerkapelse leliekwekerij van de familie Evers tekende de 22-jarige Janse het officiële contract met de MPD. Deze stichting bekostigt de opleiding van vliegers die ten dienste van de zending willen vliegen.
Vrienden en bekenden namen zaterdag van het echtpaar Janse afscheid. Volgende week donderdag vliegen zij met hun pasgeboren dochter naar het Amerikaanse South Carolina aan de Atlantische Oceaan. De komende twee jaar hoopt het echtpaar daar te verblijven. Het vliegveld van Conway herbergt het North American Institute of Aviation. De vliegschool ligt niet zo ver van de bekende plaats Charleston.
„Het is nu zover, we moeten afscheid van jullie nemen, al hopen we dat het tijdelijk is. We spreken de wens uit dat jullie dienstbaar mogen zijn aan de zending en daarmee ook in dienst mogen staan van de grote Zender Zelf. Dat jullie zo mogen helpen opdat er nog mensen toegebracht mogen worden. Besef daarbij dat het niet van onze stichting of van jullie afhangt, maar dat God alle dingen regeert", aldus de voorzitter voor een grote groep vrienden en kennissen. Hij bepaalde de hoorders bij Psalm 127: „Vergeefs op bouwen toegelegd, Zo God Zijn hulp aan 't werk ontzegt."
Zegen
Voorzitter Zwemer memoreerde dat niet alleen Gods zegen duidelijk is in het feit dat voor Kees Janse de weg gebaand is voor de verdere vliegopleiding, maar dat ook in andere opzichten de leiding van de Heere is ervaren. Hij noemde onder andere het feit dat er met de wereldwijd befaamde KLM-luchtvaartschool besprekingen gaande zijn om tegen een aantrekkelijk tarief gebruik te gaan maken van hun faciliteiten voor selecties en eventueel ook voor opleidingen. Verder deelde de voorzitter mee dat twee nieuwe aspirant-zendingspiloten bezig zijn met de keuringen. Als zij worden aangenomen, betekent dit dat Kees Janse over een poosje een van hun docenten zal zijn.
Kees Janse is ondertussen door de Mission Avitation Fellowship (MAF), de wereldwijde vliegorganisatie ten dienste van de zending, aangenomen om na zijn opleiding te gaan vliegen in Irian Jaya. Daar bracht hij als “mission kid” zijn jeugd door. Door de jaren heen rijpte bij hem het verlangen zendingsvlieger te worden.
Toen de stichting werd opgericht, was het vanzelfsprekend dat een bestuur als het ware om de zendingspiloot heen moest staan. Ex-zendingsmensen en ex-piloot Wim de Kruif vormden een interkerkelijk bestuur uit de Hervormde Kerk, de Christelijke Gereformeerde Kerken en de Gereformeerde Gemeenten.
Uitbouw MPD
De bestuursleden Zwemer en de Kruif deelden zaterdag desgevraagd mee dat het bestuur in zijn beleid zich heel strikt houdt aan vastgelegde officiële richtlijnen. „Wij willen voorkomen dat wij een gratis basisopleiding worden voor jongelui die eigenlijk straks liever commercieel piloot willen worden. In de eerste plaats proberen wij door te vragen naar de gedrevenheid van degene die de bekostiging aanvraagt. Wij willen geen harten wegen, maar wel weten hoe het ervoor staat met hun motivatie. Daarnaast staat in het contract dat, als men onverhoopt toch afziet zendingsvlieger te worden, de totale opleidingskosten terugbetaald moeten worden. Dat is mede bedoeld om de donateurs ervan te overtuigen dat hun bijdragen ten dienste van de zending komen."
Over de afspraken met de KLM-luchtvaartschool is het bestuur enigszins terughoudend omdat de KLM-directie nog een definitief besluit moet nemen. Maar tot nu toe is men bij MPD zeer dankbaar „dat de Heere hier een deur geopend heeft." Bij KLM werkt een aantal mensen dat de zaak van de zendingsvliegerij van harte is toegedaan, aldus het bestuur: „Voor een minimale prijs krijgen we een optimaal opleidingsniveau."
In de huidige opzet kan voor iets minder dan 100.000 gulden een zendingspiloot geheel worden opgeleid. Het geld voor de eerste uitzending kwam al snel binnen nadat in februari dit jaar de stichting zich in Zevenhuizen presenteerde.
Selectie
De selectieprocedures vragen veel tijd en inzet. Het bestuur wil ook voorkomen dat iemand met een al te romantische kijk op de zendingsvliegerij solliciteert. Het proces begint met een eerste gesprek met de vlieger in spe. Dan volgt een meerdaagse medische en psychische keuring in het Aeromedisch Instituut in Soesterberg. Vervolgens heeft een gesprek plaats met de sollicitant en diens eventuele partner. „Als uitzending bij de partner niet leeft, denken wij dat het onverstandig is verder te gaan."
Verloopt dat allemaal positief dan volgt de meerdaagse test op de vliegsimulator op de luchtvaartschool in Eelde. Daar wordt gekeken of de kandidaat in principe geschikt is voor de zeer zware opleiding. In grote lijnen gelden dezelfde eisen als die aan commerciële piloten worden gesteld. „Op grond van die tests besluiten banken leningen van tonnen toe te kennen voor vliegopleidingen. Wij vinden dat wij dezelfde kwaliteitseisen moeten stellen."
Doceren
Het kostenplaatje van een vliegopleiding ligt beduidend hoger dan het genoemde bedrag van rond de 100.000 gulden. Maar bestuurslid Wim de Kruif uit Harderwijk legde contacten met de vliegschool in Amerika en deed een voorstel. Leerlingen die vanuit Nederland via Mission Pro Deo naar hen toe komen, zouden na het eerste halfjaar als docent verder kunnen. Dan doen ze namelijk vliegervaring op die niets kost. Het voorstel werd door de vliegschool geaccepteerd.
Kees Janse zal de eerste zijn die als docent gaat werken. Mogelijk zal hij ook als zodanig helpen als instructeur de toekomstige andere kandidaten die via MPD betaald worden, te trainen. De eerste opleiding duurt een halfjaar. Daarna zal hij anderhalf jaar als vlieginstructeur actief zijn.
Het bestuur is tevreden over het feit dat het zodoende hooggekwalificeerde piloten kan afleveren met 1000 vlieguren in hun boekje in plaats van de internationaal geldende eis van 500 uur.
Verder zegt het bestuur van Mission Pro Deo dat het blij is dat men zich een erkende plek heeft weten te verwerven. „Dankbaar zijn we dat de Heere wegen opende, zowel wat de vliegopleiding betreft als waar het gaat om landelijke en internationale contacten. We hebben een redelijk zelfstandige positie gekregen en we bouwen aan relaties met een flink aantal zendingsorganisaties die zich richten op vliegen ten dienste van de zending. Dat is het geval met de MAF, maar ook met de New Tribes Mission, de Jungle Aviation and Radio Service (JARS) en de Wycliffe-bijbelvertalers."