Economie

Verkopen Black Friday H&M lager dan gedacht

De Zweedse modeketen H&M heeft op koopjesfestijn Black Friday net iets minder verkocht dan gedacht. De wereldwijde netto-omzet van september tot en met november bedroeg 61,7 miljard Zweedse kronen (ruim 5,9 miljard euro). Dat is 9 procent meer dan dezelfde periode een jaar eerder, terwijl analisten op een plus van 10 procent hadden gerekend.

ANP/RTR
16 December 2019 11:10Gewijzigd op 16 November 2020 17:45

H&M wijt de lagere omzet aan „kalendereffecten”. Black Friday viel een week later dan vorig jaar, op 29 november. Het Zweedse bedrijf verwacht dat sommige hieraan verbonden onlineverkopen begin december zijn gedaan en daardoor niet terug te vinden zijn in de cijfers van november. Volgens H&M gaat dit om een bedrag van 500 miljoen Zweedse kronen. Als dit effect wordt meegenomen, komt de groei toch op 10 procent uit.

Aandeelhouders hebben hoge verwachtingen van de winst die het kledingbedrijf in 2019 zal boeken. De waarde van het aandeel groeide dit jaar tot nu toe met 51 procent. Analisten verwachten dat de jaarlijkse winst voor het eerst sinds 2015 zal stijgen. Tot nu toe is de winst 11 procent hoger. Eind januari komt H&M met de volledige jaarcijfers.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer