‘Herlancering Thomas Cook door Chinese eigenaar’
De Chinese eigenaar van de merknaam Thomas Cook, de failliete Britse reisgigant, wil het merk nieuw leven inblazen. Door een gedeelte van het bestaande reizenaanbod van Fosun Tourisme Group onder de naam Thomas Cook te lanceren, wil het bedrijf uit Shanghai Europese klanten aanspreken. Dat heeft een anonieme medewerker van het bedrijf aan persbureau Bloomberg laten weten.
Fosun Tourism Group kocht begin november de merkrechten, domeinnamen en licenties uit de boedel van de failliete reisgigant. De Chinezen telden daar omgerekend bijna 13 miljoen euro voor neer. Volgens de anonieme medewerker moet het nieuwe reisplatform in de eerste helft van volgend jaar het levenslicht zien en reizigers die bekend zijn met de naam Thomas Cook naar resorts van Fosun lokken.
Thomas Cook, een van de grootste reisconcerns ter wereld, viel in september om. Het vakantie-imperium kampte al langer met financiële problemen en een reddingsplan kwam niet van de grond. Enkele honderdduizenden vakantiegangers werden door het faillissement getroffen. Ook de Nederlandse tak viel om, een herstart bleek niet mogelijk.