Binnenland

Kilometerheffing nu al in de wet

De Tweede Kamer legt al voor de verkiezingen in de wet vast dat automobilisten in de toekomst hun wegenbelasting per kilometer betalen. Een ander wetsontwerp waarmee het kabinet de kilometerheffing over een aantal jaren echt mogelijk wil maken, stuit ondertussen op forse fiscale bezwaren van de Raad van State.

ANP
15 March 2002 11:39Gewijzigd op 13 November 2020 23:28

Dat is de balans na een tweedaags debat dat eigenlijk helemaal niet over die kilometerheffing ging, maar tot doel had het verbod op tol op Nederlandse wegen op te heffen. Het is de bedoeling dat er op redelijk korte termijn twee proeven komen met betaalbanen naast de gewone weg.

Een jaar geleden verdween het gewraakte rekeningrijden uit de Wet bereikbaarheid en mobiliteit, omdat de meerderheid in politiek Den Haag toch liever wil inzetten op de kilometerheffing. Omdat PvdA, D66, GroenLinks, SP en ChristenUnie er niet zeker van zijn dat een nieuw parlement na 15 mei nog zo enthousiast is over die heffing, hebben de fracties het begrip nu alvast in deze ’tolwet’ vastgelegd.

De andere fracties zien dat met lede ogen gebeuren. VVD’er Hofstra, die verwacht dat er op lange termijn wel een kilometerheffing komt, noemt de actie „een schaamlap.” De SGP vindt het juridisch niet correct en het CDA is gewoon tegen de kilometerheffing. Minister Netelenbos van Verkeer heeft geen principiële bezwaren tegen de nieuwe passage in de wet.

De bewindsvrouw heeft ook wel iets anders aan haar hoofd nu de Raad van State zich behoorlijk negatief heeft uitgelaten over de structuurwet, waarmee de kilometerheffing een basis moet krijgen. Netelenbos wil de heffing pas later echt in het leven roepen met een invoeringswet. De Raad van State vindt dit niet de juiste aanpak en pleit voor één wet die het nieuwe fiscale autobeleid regelt. Netelenbos liet gisteravond echter al weten dat ze „niet voor één gat te vangen” is.

Tolheffing is sinds de jaren ’30 van de vorige eeuw expliciet verboden. Volgende week, na de stemmingen over de ’tolwet’, is dat voorbij. Voor de twee proeven met zogenoemde expresbanen komen de A12 (Ouderijn-Bodegraven), de voormalige carpoolstrook op de A1 en de A16 bij Dordrecht het meest in aanmerking. De Tweede Coentunnel in Amsterdam wordt een van de eerste echte tolprojecten. Ook dit wordt waarschijnlijk een combinatie van gratis banen en betaalstroken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer