Juwelen Tiffany minder in trek in VS
De Amerikaanse juweliersketen Tiffany heeft op zijn thuismarkt een moeilijk derde kwartaal achter de rug. Een uitgebreide marketingcampagne om jonge Amerikanen aan zich te binden leverde tot nu toe weinig resultaat op. Ook buitenlandse toeristen, een belangrijke groep klanten van Tiffany, hielden in de verslagperiode de hand op de knip.
De verkopen in winkels die langer dan een jaar open zijn in de Verenigde Staten namen met 4 procent af tot 423 miljoen dollar. Wereldwijd bleven de opbrengsten van Tiffany ten opzichte van een jaar terug stabiel op 1 miljard dollar. Sinds het begin van het jaar zakt de omzet echter wel terug. Een verdere daling werd volgens Tiffany voorkomen door een aanhoudend sterke vraag uit China.
Onder de streep bleef bij de keten, die wordt ingelijfd door het Franse luxeconcern Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH), minder over dan vorig jaar. De nettowinst bedroeg 78 miljoen dollar, een krimp van 17 procent op jaarbasis. LVMH, eigenaar van merken als Dior en Louis Vuitton, betaalt 16 miljard dollar voor Tiffany.