Leerlingprestaties voor het vak Engels lopen sterk uiteen
De prestaties van leerlingen uit groep 8 op het gebied van Engels verschillen sterk. Ook de manier waarop basisscholen het onderwijs van het Engels vormgeven, loopt uiteen. Dat blijkt uit het vrijdag verschenen peilingsonderzoek ”Engels einde basisonderwijs 2017-2018” van het Cito.
Zo’n 31 procent van de leerlingen beheerst het basale niveau A1 (beginnende gebruiker) op het gebied van spreekvaardigheid aan het einde van groep 8 niet, terwijl 9 procent niveau B1 (onafhankelijk gebruiker) al bereikt heeft.
Sinds 1986 moeten scholen vanaf groep 7 Engels geven. Uit het onderzoek blijkt echter dat steeds meer scholen al eerder met het onderwijs starten. Het totaalaantal uren Engels dat leerlingen tijdens hun basisschooltijd gehad hebben, varieert dan ook van 34 tot 440 uur.
De onderzoekers wijten deze verschillen aan het ontbreken van wettelijk verankerde beheersingsniveaus waar scholen naartoe kunnen werken.