zelfcensuur

Christen op de universiteit: je mond houden of vrijuit spreken?

Wat als in de collegezaal het geloof in God wordt afgeserveerd? Als een hoogleraar stelt dat er allerlei soorten genders bestaan? Bijt je dan op je tong of sta je vrijmoedig voor je geloofsovertuiging? Drie christelijke studenten in gesprek over zelfcensuur.

bijles

Refoschool biedt zelf bijles aan leerling die vastloopt

Het aantal bedrijven dat bijlessen aanbiedt, zit al jaren in de lift. Veel reformatorische scholen regelen echter zelf intern extra ondersteuning, blijkt uit een rondgang.

bijles

Aantal bijlesbureaus blijft stijgen

Terwijl onderwijsbonden en de politiek zich zorgen maken over mogelijke kansenongelijkheid, blijft het aantal bureaus voor bijles stijgen. In januari 2023 stonden er in Nederland 4555 van dat soort bedrijven ingeschreven. Vorige maand waren dat er 4822.

Onderwijs & opvoeding

Waarom ”Welterusten, Kleine Beer” angsten leert overwinnen (en waarom dat zelfhulpprentenboeken vaak niet lukt)

De sterke combinatie van beeld en tekst maakt prentenboeken geschikt om ingewikkelde thema’s als angst en onzekerheid dicht bij het kind te brengen. Hoe is dat in het christelijke boekenvak?

Podcast Bij ons thuis

Hoe je liefde aan je kind geeft als je zelf dat voorbeeld hebt gemist

Dit seizoen vormt de drieslag geloof, hoop en liefde de rode draad. In deze aflevering staat de liefde centraal. Hoe geef je die door aan je kind? En wat als je merkt dat het daaraan schort, omdat je dat voorbeeld niet hebt meegekregen?

Onderwijs & opvoeding

Op techniekdag Pieter Zandt staat bedrijf in de rij voor 14-jarige met twee rechterhanden

De technieksector heeft een schreeuwend gebrek aan arbeidskrachten. Bedrijven trekken alles uit de kast in hun jacht op personeel. Zo proberen ze piepjonge scholieren aan zich te binden. Ook de vmbo’ers van de Pieter Zandt Scholengemeenschap in Kampen zijn gewild.

Onderwijs & opvoeding

Voorzitter Techniek Nederland benadrukt belang diploma voor mbo’ers

De strijd om het menselijk kapitaal is volop gaande, ziet Doekle Terpstra, voorzitter van Techniek Nederland. Hij waarschuwt voor het risico van groenpluk.

Onderwijs

Baankans voor veel scholieren niet doorslaggevend bij studiekeuze: „Een studie kiezen die je leuk vindt, is belangrijk”

Scholieren houden veelal geen rekening met baankansen bij het maken van hun studiekeuze. Dat bleek dinsdag uit een studie van het Centraal Planbureau (CPB).

Studenten

Besparen, bijverdienen, beleggen: zo kom je rond als student

De terugkeer van de basisbeurs verzacht de financiële pijn voor studenten. Maar nog altijd moeten zij hun best doen om niet met een forse studieschuld af te studeren. Hoe kom je anno 2024 rond als student?

Doorstroomtoets

Waarom groep 8 vanaf dinsdag een nieuwe toets krijgt voorgeschoteld

De kansenongelijkheid tussen Roderick en Achmed verkleinen. Dat is het doel van de nieuwe doorstroomtoets, die voor veel kinderen in groep acht dinsdag van start gaat. Maar verandert er wel echt wat?

Leven en welzijn

„Is het voor een cijfer?”; huidige cijfermentaliteit slecht voor motivatie

In het onderwijs gaat het er uiteindelijk niet om wat voor cijfer je krijgt, maar vooral of je stof beheerst. Dat klinkt logisch, maar de praktijk is weerbarstiger. Het overgangsrapport of de eindlijst heeft toch het laatste woord.

Podcast Bij ons thuis

Cornelis Bosch: Mediagebruik in je gezin: hopeloos of hoopvol?

Hoe kun je mediagebruik in verband brengen met hoop? Hopeloos, dat is wat velen erbij denken.

Onderwijs & opvoeding

Groot deel gymdocenten heeft gehoorschade; „Schoolbestuur moet zorgplicht serieuzer nemen”

Een groot deel van de docenten in het bewegingsonderwijs kampt met lawaaidoofheid: een verminderd gehoor als gevolg van blootstelling aan te veel geluid tijdens de gymles.

gehoorschade

Gymdocent Edo heeft gehoorschade: „Soms sta je in zo’n enorme bak lawaai”

Stuiterende ballen en enthousiast geschreeuw. Wie gym zegt, zegt geluid. Al die herrie heeft echter een keerzijde: naar schatting heeft een derde van de gymdocenten gehoorschade, zo blijkt uit onderzoek van Fontys Hogeschool.

Podcast sprekend RD

Een petitie starten tegen het gebruik van een Bijbelvertaling; hoe integer is dat?

Integriteit en identiteit liggen voor Gerdien Lassche dicht bij elkaar. „Maar dit onderwerp speelt natuurlijk niet alleen in het reformatorisch onderwijs.” Jan vult aan dat ‘de wereld’ wel met een zoomlens naar het reformatorisch onderwijs kijkt.

hoogbegaafdheid

Terugvallen op jubilerend Choochem: „Hoogbegaafde heeft na kerkdienst vaak meer vragen dan antwoorden”

Aandacht voor hoogbegaafde kinderen: daarvoor werd Choochem, christelijke vereniging voor hoogbegaafdheid, opgericht. Nu, 25 jaar later, is de situatie volgens voorzitter Bart van Toor beter.

Onderwijs & opvoeding

Karen Heij reflecteert op toetscultuur in onderwijs: „Ik heb het zien ontsporen”

Ze is gebiologeerd door toetsen. Karen Heij (1963) uit Culemborg zit al vanaf haar studietijd in de wereld van testen en examens.

pesten

Promovenda: Focus op positief gedrag vermindert pesten

Roddelen, uitsluiten en intimideren. Het zijn vormen van pesten die veel voorkomen. De manier om dat te stoppen moet anders, vindt promovenda Maud Hensums.

stagemisbruik

Stagiair is soms klusjesman of juist volwaardige vakkracht

De stoep aanvegen, boodschappen doen of koffiezetten voor de baas. Sommige studenten worden op stage ingezet voor klusjes die niets met hun opleiding te maken hebben. Anderen draaien juist veel te vroeg mee als volwaardige kracht.

kunstmatige intelligentie

ChatGPT op school: negeren en weren geen optie

AI-tekstgenerator ChatGPT is niet meer weg te denken uit de samenleving. En dus dringt ook voor het onderwijs de vraag zich op hoe scholen AI voor de lange termijn kunnen verankeren in hun lespraktijk. Een ding is zeker: negeren en weren is in ieder geval geen optie.

Onderwijs & opvoeding

Scholen denken tijdens eerste Week van het christelijk-reformatorisch onderwijs na over integriteit

De eerste Week van het christelijk-reformatorisch onderwijs gaat over integriteit. Dat thema gaat iedereen aan, volgens projectleider Diederic Kloosterman. „Hoe praat je als ouder aan de keukentafel over een leerkracht? Ben je een docent uit één stuk? Communiceer je als bestuurder open en eerlijk?”