Economie

BMW verkoopt meer modellen met hoge marge

BMW heeft zijn winst afgelopen kwartaal stevig opgekrikt. Dat dankt de Duitse automaker onder meer aan een toegenomen verkoop van modellen waaraan hoge marges kleven. Ook plukte BMW de vruchten van eerder ingezette kostenbesparingen.

ANP/BLOOMBERG
6 November 2019 08:51Gewijzigd op 16 November 2020 17:26

De operationele winst dikte met bijna een derde aan tot 2,3 miljard euro en het nettoresultaat steeg met ruim een tiende tot 1,5 miljard euro. Hierbij speelt wel mee dat de resultaten in de vergelijkbare periode vorig jaar duidelijk werden gedrukt door strengere emissietesten en diverse eenmalige posten.

Alles bij elkaar bracht BMW meer dan 613.000 auto’s aan de man, inclusief de verkoop van de merken Mini en Rolls-Royce. In aantallen ging de verkoop met een kleine 4 procent omhoog. De omzet bedroeg zo’n 26,7 miljard euro. Dat is bijna 8 procent meer dan een jaar eerder.

BMW moet het vooral hebben van luxe modellen zoals de X7. Het geld dat het concern daarmee verdient kan de autobouwer helpen bij de fikse investeringen die worden gedaan voor het maken van nieuwe elektrische modellen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer