Binnenland

Nederlander zit langer voor de buis

De Nederlander zit dit jaar met 195 minuten waarschijnlijk 8 minuten per dag langer voor de buis dan vorig jaar.

ANP
27 August 2004 11:36Gewijzigd op 14 November 2020 01:34

De stijging wordt veroorzaakt door enkele Nederlandstalige producties en vooral door het Europees kampioenschap voetbal en Olympische Spelen. Dit blijkt uit het Televisierapport 2004 van SPOT, de brancheorganisatie van de televisiereclamebedrijven, dat vrijdag is gepresenteerd.

Het aantal minuten reclame kijken stijgt in 2004 van vijftien naar zestien minuten per dag, zo is nu ook al vastgesteld. Mensen die al vroeg aan internet verslingerd waren, kijken nog steeds minder televisie. „De latere instromers gedragen zich echter steeds meer als gemiddelde Nederlanders. De personen die vanaf 2001 een aansluiting op internet krijgen, kijken zelfs meer dan gemiddeld televisie”, constateren de onderzoekers.

„Na de aansluiting op internet ontwikkelt zich een opvallend patroon in het televisiekijken. In het eerste jaar daalt het aantal minuten televisiekijken, maar daarna verdwijnt dat effect weer geheel. Kennelijk is de nieuwigheid van internet dan verdwenen en keert het oude patroon in het televisiegebruik terug.”

De onderzoekers noemen het dvd-gebruik opvallend. Zeker 40 procent van de huishoudens heeft een dvd-speler, maar slechts 1 procent van alle kijktijd wordt aan een dvd besteed.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer